Vänd blad med paginering – vi förklarar rel=“next” och rel=“prev”
Att dela upp innehåll på flera sidor har praktiska fördelar. Till exempel får användaren snabbare laddningstider och möjlighet att fokusera på en sak i taget. För att hjälpa sökmotorerna navigera och värdera de uppdelade sidorna rätt kan du få använda verktyg som rel=“next” och rel=“prev”. De säger helt enkelt till när det är dags att vända blad!
Uppdatering: Google har nu gjort ett uttalande om att dom inte längre använder rel=“next” och rel=“prev” i sin algoritm. Funktionen används dock av andra sökmotorer, vilket gör att vi fortfarande rekommenderar detta – men att det inte är lika viktigt.
Vad innebär paginering för SEO?
I webbshoppar delas kategorier som har många produkter ofta upp i flera sidor, där kunderna kan navigera med ”nästa” och ”föregående”. Även vissa långa artiklar kan delas upp i flera stycken, för att minimera hur lång tid det tar att ladda sidan. De här två exemplen representerar de vanligaste sorterna av paginering online. Ordet paginering betyder helt enkelt sidnumrering.
Utmaningen för sökmotoroptimering vad gäller paginerat innehåll är att det blir svårare för sökmotorerna att värdera vilken sida som ska ranka högst. Inte minst eftersom du kan tappa länkkraft, i och med att varje sida värderas för sig. För att tackla den här problematiken har Google infört verktygen rel=”next” och rel=”prev”. Genom att slänga in den här lilla slingan i sidornas url hjälper du sökmotorn förstå hur din sida fungerar och värdera den därefter. Länkkraften från hela artikelserien eller produktkategorin läggs ihop.
Google har konstaterat att användare hellre ser en artikel samlad på en enda sida. Därför lyfter sökmotorn fram texter i det här formatet lite extra. Att använda rel=”next” och rel=”prev” rekommenderar vi därför bara i de fall där en enhetlig sida skulle innebära för långa laddningstider. Andra scenarion kan vara artiklar som tar upp flera ämnen eller om användarupplevelsen skulle ta skada av att artikeln låg samlad på en sida. Men om du undrar ”varför skulle jag vilja dela upp en artikel i flera sidor?!” så är det inget fel. Om du inte känner ett behov av paginering är allt helt i sin ordning.
Så lägger du till rel=”next”, rel=”prev” och rel=”canonical”
Du lägger till textsnuttarna i <head> på samma sätt som med andra rel=. Så här kan rel=“next” och rel=“prev” se ut:
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus
<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus”/> <link rel=”next” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=2″ />
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=2
<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=2”/> <link rel=”prev” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus″ /> <link rel=”next” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=3″ />
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=3
<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=3”/> <link rel=”next” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=2″ />
I vissa fall väljer man att ladda upp en paginerad artikel i sin helhet på en ytterligare sida. Det gäller både långa artiklar och omfattande kategorisidor. I de fallen ska du använda rel=”canonical” för att referera till den kompletta sidan. På så sätt föreslår du att den enhetliga versionen ska visas i sökresultaten. Så här kan det se ut:
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=1
<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=viewall”/>
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=2
<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=viewall”/>
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=3
<link rel=”canonical” href=”http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=viewall”/>
http://www.exempel.se/artikel?artikel=bygga-hus&sida=viewall
Värt att nämna är att de här verktygen fungerar som tips till sökmotorer, inte som direktiv. Sökmotorerna spelar sitt eget spel, men får gärna hjälp att leverera bästa möjliga användarupplevelse. Om deras robotar upptäcker fel i implementeringen av rel=”next” och rel=”prev” kommer de att fortsätta indexera sidorna efter sitt eget tycke och smak. Paginering kan uppfattas som en knepig bit i optimeringen av en webbplats, men det finns flera sätt att lösa det på i dagsläget.
Är du nyfiken på vilken metod som skulle passa bäst i just ditt fall? Tveka inte att höra av dig till oss så berättar vi mer!