Hur lång tid tar det att ranka på Google?
Rankning på Google är ett mysterium för många och inte alltid lätt att förklara. Kanske drar du slutsatsen att tid inte borde vara en faktor. En googling tar inte mer än ett ögonblick och resultaten kan verka stationära. Faktum är att tid ändå är en viktig del av arbetet med SEO. Vad du gör idag är en långsiktig satsning som kommer betala sig tusenfalt i framtiden. Men hur lång tid tar det egentligen? Hur tålmodig måste man vara?
Tålmodighet lönar sig för en topplacering hos Google
De flesta som jobbar med SEO får ofta frågan ”Hur lång tid tar det innan min hemsida börjar ranka på Google?”. Standardsvaret från specialisterna är ”det beror på”. Mycket mer finns inte att säga, eftersom parametrarna som ska vägas in är alldeles för många. Inte minst hemsidans styrka, konkurrens, budget, kompetens och mycket mer. Satsar du exempelvis på nyckelord som många andra också vill ranka på, eller är konkurrensen på ditt område relativt liten?
Företaget Ahrefs skapar SEO-verktyg och erbjuder kunskapsresurser. De bestämde sig för att gå igenom mängder av historiska data kring ranking, med målet att ge ett mer konkret svar på frågor om rankning och tid. Något som var mer tydligt än ”det beror på”.
Gamla sidor rankar bättre
Utgångspunkten för undersökningen var två miljoner slumpmässigt valda nyckelord. De tio högst rankande sidorna i deras sökresultat analyserades. Den första faktorn som studien utredde var åldern på de högst rankande sidorna. Det visade sig att den genomsnittliga sidan var över två år gammal. Sidorna som hamnade allra först i sökresultaten var i genomsnitt nästan tre år gamla. Enligt studien var bara 22 procent av sidorna som rankade högt skapade under det senaste året.
Varje sidas rankning följdes historiskt, utifrån samtliga nyckelord som sidorna rankar på. Resultatet visade att endast 5.7 procent av sidorna rankade bland topp tio på minst ett nyckelord inom ett år. Hemsidor med en hög ”Domain Rating” (ett mätvärde för att visa domänens styrka baserat på en övergripande länkprofilen) gjorde mycket bättre från sig än de med ett lägre värde.
Nästa steg för Ahrefs var att fokusera på de 5.7 procent som rankade högt inom det första året. Det gjordes för att se hur snabbt de gick från ingenting till en topplacering. Det visade sig att majoriteten nådde dit på ungefär 61 till 182 dagar.
När det gäller din egen hemsida, kom ihåg att nästan 95 procent av de utvalda sidorna tog betydligt längre tid på sig, ta därför inte spannet på 61 till 182 dagar för givet – men ingenting är omöjligt!
Rankning utifrån sökvolymen
Ahrefs sista steg var att ta fram sökvolymen på respektive sökord för att se om det hade en påverkan på placeringen. Det visade sig att det tog ett år för 0.3 procent av sidorna att för att hamna i topp på ett sökord med hög sökvolym. Det betyder att det är en större utmaning att ranka på sökord med hög sökvolym jämfört med de med låg sökvolym.
Ett tips för dig som har en ny domän är att fokusera mer på sökord med låg sökvolym som i sin tur har lägre konkurrens. Sedan kan du ta dig an kampen om de ord med hög volym.
Hög sökvolym var för Ahrefs i detta fall över 50 000 sökningar/månaden medan låg sökvolym var 1000 sökningar/månaden.
”Hard work pays off”
Ger Ahrefs ett svar på den eviga frågan om hur lång tid det tar att ranka på Google? Nej, tyvärr inte, men de lyckades trots det ge oss värdefull information om nypublicerade hemsidor. Resultatet som pekar på att 95 procent inte tar sig in på topp 10 inom ett år säger mycket om hur viktigt det är med hårt arbete och tålamod. Håller ni med eller har ni kanske egen erfarenhet av detta? Hör gärna av er!
Nedan har ni länken till originalinlägget som skrevs och togs fram av Ahrefs. https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/