”Är en SEO-strategi något för mig?”
Sökmotoroptimering (SEO) kan kännas svårt att få grepp om. Men med en SEO-strategi får ditt företag en tydlig riktning för optimeringen, med definierade mål och en utstakad handlingsplan. Men du kanske ändå undrar om du verkligen behöver en SEO-strategi? I det här blogginlägget har vi listat situationer när det blir en enorm tillgång. Läs vidare för att se om du känner igen dig!
Du har inte jobbat med SEO tidigare
I den här situationen blir det både en tillgång och en trygghet att ta in specialister för att skapa en SEO-strategi. Dels får du en tydlig riktning att hålla dig till, dels får du en chans att se hur sökmotoroptimering kan gå till i praktiken. En SEO-strategi blir alltså en investering i både webbplatsen och dina egna kunskaper!
Ditt företag har hög konkurrens om placeringar på Google
Det som avgör om du får den högsta placeringen i sökresultatet är om du är bättre på sökmotoroptimering än konkurrenterna. Därför kan det vara ganska enkelt att synas bättre än konkurrenter som inte jobbar aktivt med SEO. Om dina konkurrenter däremot investerar i ett omfattande arbete med en byrå full av specialister är det troligen en större utmaning. I det läget får du inget gratis, utan måste ta en aktiv approach. Därför blir det extra viktigt med en SEO-strategi. Utifrån den kan du arbeta målmedvetet och nå placeringar på ett kostnadseffektivt sätt.
Du arbetar spretigt med SEO idag
Spretiga insatser leder ofta till en hel del dubbelarbete och att viktiga saker faller mellan stolarna. Inte minst knepiga frågor som ingen riktigt vill ta på sig om det inte uttryckligen efterfrågas. I slutändan får du mediokra resultat i förhållande till resurserna som läggs på arbetet.
I de flesta fall börjar våra specialister ett nytt SEO-samarbete med att göra en SEO-analys. Det innebär att vi kartlägger din webbplats och hur sökmotoroptimerad den är i dagsläget. Utifrån vad vi hittar ger vi konkreta åtgärdsförslag för innehåll, webbplatsens struktur, arbetet med länkar och teknisk SEO (som rör webbplatsens bakomliggande teknik). Den här omfattande analysen utförs av specialister och fångar upp saker som är svåra för de flesta företag att upptäcka på egen hand. Genom att göra en SEO-analys säkerställer du att du inte missar någon viktig del av optimeringen.
En annan grundläggande del av våra SEO-samarbeten är att sätta en webbplatsstruktur. Med det menas att vi kartlägger vilka sidor webbplatsen bör ha och hur de bör organiseras i huvudsidor och undersidor.
Det här är basen för en sökmotoroptimerad webbplats, men ändå missar många företag som gör spretiga SEO-insatser det här grundläggande steget. Istället kanske de finslipar innehåll som egentligen inte passar in i en optimal struktur. Då är det bättre att investera i en SEO-strategi från början, för att slippa dyrt dubbelarbete längre fram.
Blogginlägget fortsätter längre ner.