Inbound marketing – svaren på dina frågor
Begreppet inbound marketing har flutit runt i marknadsföringskretsar ett tag nu. Men vet du vad det betyder egentligen? Efter den här läsningen kommer det bli klarare. Så häng med!
Vad är inbound marketing?
Från 90-talet och framåt har ett skifte skett inom marknadsföring. Antalet massmedier har exploderat och internet förde med sig informationssamhället. Idag tittar inte alla svenskar på samma tv-kanaler och läser samma tidningar. Och grundlig research inför ett inköp är bara ett par knapptryck bort. I och med det har det blivit allt svårare att nå framgång med traditionella marknadsföringsmetoder. Därför har marknadsförare fått utveckla nya tillvägagångssätt.
Kontaktvägen har bytt riktning. Färre tänker sig idag att företag ska hitta och kontakta sina kunder. Istället ska man göra det enkelt för potentiella kunder att hitta och göra research kring företag och deras produkter. Det förespråkas att sprida kostnadsfritt och värdefullt innehåll där potentiella kunder finns, regelbundet under en längre period. I och med att kontaktvägen ska gå in till företaget har de nya strategierna fått samlingsnamnet inbound.
Inbound marketing är ett begrepp som myntades av Hubspot, ett företag som utvecklar mjukvara, för att sätta ord på en metod som passar med deras verktyg. Metoden har tre steg: attrahera, engagera och glädja (på engelska: attract, engage and delight). Så här kan det se ut:
- Attrahera potentiella kunder till innehåll som de är genuint intresserade av.
- Engagera potentiella kunder till att konvertera (lämna sina kontaktuppgifter, ringa säljare, bli leads och/eller genomföra köp).
- Glädja dina kunder även efter köp genom att stärka deras upplevelse av ditt företag och skapa innehåll som har ett värde för dem.
Inbound marketing har alltså vissa saker gemensamt med inbound-strategier i allmänhet. Metoden kan öka varumärkeskännedom, generera fler leads och göra din marknadsföring mer kostnadseffektiv. I och med att dina potentiella kunder lär sig en hel del om dina produkter eller tjänster på egen hand kommer du även undvika onödiga missförstånd och göra arbetet enklare för kundsupporten. Från kundernas perspektiv framstår du som hjälpsam och tydlig.
Varför är inbound marketing annorlunda?
Dagens marknadsförare har helt nya möjligheter att skapa reklam som inte känns som reklam. Det är lättare än förr för potentiella kunder att söka information för att diagnostisera problem, överväga lösningar och jämföra leverantörer. Det enda du behöver göra är att möta dem när de gör det. Vilket så klart är lättare sagt än gjort, men fullständigt görbart om du sätter upp en strategi och satsar. I gengäld får du möjlighet att glädja dina kunder på ett sätt som gamla tiders reklamare förmodligen inte ens hade kunnat föreställa sig.
Det bör poängteras att du som marknadsför digitalt inte automatiskt sysslar med inbound marketing. Om du inte har en tydlig strategi för att leda potentiella kunder vidare på köpresan in mot företaget, så har du bara överfört taktikerna från tv-reklam och annonssidor i tidningar till internet.
Hur börjar jag med inbound marketing?
För att komma igång med inbound marketing behöver du innehåll som har ett värde i sig för dina potentiella kunder. Innehållet kan komma i form av podcasts, videor, white paper eller något helt annat. Men ett bra ställe att börja på är blogginlägg. Genom en aktiv företagsblogg kan du dela med dig av kunskap som finns på företaget och skriva om ämnen som just din målgrupp är intresserad av.
Det är en stor fördel att sökmotoroptimera innehållet, för då kan du få perenn spridning utan återkommande kostnader. Som underlag rekommenderar vi att du eller en SEO-specialist gör en sökordsanalys, för att hitta bra sökfraser att skapa innehåll efter. Kanske googlar många ”hur ta bort gräsfläckar”. Då skulle ett företag som gör tvättprodukter kunna ta den idén och besvara frågan på sin blogg. Idéerna till innehåll kan alltså komma från en sökordsanalys. Men du kan även börja med att hitta på idéer och sedan utforska sökord som är relevanta för din målgrupp.
För att inbound marketing ska fungera måste innehållet ha hög kvalitet. Det fungerar inte att slänga ihop ett blogginlägg om lösa funderingar och trycka på publicera. För då skapar det inte värde för mottagarna. I bästa fall får du trafik genom sökmotoroptimeringen, men det kommer troligen inte ge något affärsvärde på sikt.
När du har kommit igång med att skapa innehåll regelbundet är det dags att sprida det, för att attrahera besökare till webbplatsen. Du är redan ett steg på vägen tack vare sökmotoroptimeringen. Men i och med att sökmotoroptimering tar tid kan du komplettera med sökordsannonsering om du vill ha snabba resultat. Du kan även berätta på sociala medier att du har lagt upp nytt innehåll på webbplatsen.
När du börjar få besökare är det dags att engagera dem att gå vidare i köpresan. Till exempel genom att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev, lämna en e-postadress mot nedladdning av ett white paper, chatta med en anställd eller chattbot, kontakta företaget eller klicka hem varor direkt. Nyckeln här är att göra det så enkelt som möjligt för dina potentiella kunder att göra vad du vill att de ska göra. Till exempel bör webbplatsen ladda snabbt, vara mobilanpassad och göra det tydligt för besökarna vad nästa steg är. Knappar och formulär ska självklart vara väl synliga och smidiga att använda. Arbetet med allt det här och mycket mer kallas konverteringsoptimering.
Efter köp är det inte slut, du ska fortsätta glädja dina kunder. För om du redan har sålt en bra produkt eller tjänst till någon är ofta tröskeln till merförsäljning lite lägre. I det här steget fortsätter värdeskapande innehåll att vara viktigt. Ta hand om dina e-postprenumeranter, följare på sociala medier, lojala läsare på bloggen och liknande.
Tack för att du läste! Skulle du vilja få information om den här sortens blogginlägg direkt till inkorgen? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev.