Konsten att fånga realistiska mål för sociala medier
Sociala medier är kul att jobba med – och kan ge mätbara resultat på många fronter. Men hur vet man vilka mätbara mål som är realistiska? Och vilka nyckeltal (KPI:er) kan man använda för att se hur det går? Här går vi igenom en rad mål som du kan sätta för företagets sociala medier.
Spoiler alert: Du kan också jobba mot flera mål samtidigt, eftersom de alla ingår i kundernas resan mot köp.
Mer om det senare i inlägget. Nu kör vi!
Ökad varumärkeskännedom
Vill du att fler i målgruppen ska känna till företaget och vad det står för? I de flesta fall är det betydligt lättare att få in köp/leads om fler känner till dig. Och sociala medier är utmärkta som verktyg för att öka varumärkeskännedomen på nya marknader och målgrupper. Plattformarna kan även hjälpa nystartade företag att bli mer välkända för rätt personer.
För att mäta framgång kan du till exempel se till exponeringar, videovisningar och räckvidden för dina inlägg.
Bygga relationen till din målgrupp
Vill du skapa efterfrågan och lojalitet bland din målgrupp? Genom att erbjuda innehåll som har ett egenvärde i sig för målgruppen – alltså något de vill ta del av frivilligt – så bygger du en ”publik” som har en positiv relation till ditt varumärke. Företaget blir på sätt och vis sin egen influencer.
Dina produkter och ditt varumärke finns sedan med i bakhuvudet hos publiken när det blir dags för köp, eftersom er relation får dig att sticka ut bland konkurrenterna.
Arbetet med publiken fortsätter även när personerna blir kunder, eftersom den positiva relationen på sociala medier kan bidra till återkommande köp/förlängda avtal.
Hur gör man det här datadrivet då? På sociala medier skulle den här ”publiken” kunna översättas till följare. Men eftersom alla följare inte garanterat kommer att se varje inlägg, så brukar vi föreslå att man hellre tittar på nyckeltalet interaktioner.
Du kan även se till engagemangsgraden för att mäta framgång. Hur du räknar ut engagemangsgraden kan du läsa mer om i vårt tidigare inlägg på temat: Så mäter du din engagemangsgrad.
Du kan även hålla ögonen på omnämnanden av ditt företag, till exempel när andra taggar företaget i inlägg eller använder ditt varumärkes hashtaggar.
Mer trafik till webbplatsen
Vill du att fler ska hitta till din webbplats? Sociala medier kan vara en effektiv del i arbetet med att driva mer trafik till webbplatsen. Du kan till exempel posta inlägg för att driva trafik till innehåll på din webbplats, som blogginlägg och artiklar.
Den här sortens innehåll på webbplatsen kan i sin tur bygga efterfrågan för det du säljer och stärka relationen med publiken från sociala medier ytterligare. Och så kan det gynna din sökmotoroptimering.
Om målet är ökad trafik kan du till exempel mäta klick till webbplatsen, webbplatssessioner eller webbplatsbesökare.
Fler inkommande leads
Vill du få in fler leads digitalt? Med korrekt uppsatt spårning kan du se var dina leads eller kunder har interagerat med företaget innan de genomförde sin slutkonvertering. Du ställer själv in vad slutkonverteringen är – men det kan generellt översättas till handlingen som gör besökare till kunder eller leads. I många fall är det antingen genom ett genomfört köp eller ett inskickat kontaktformulär.
Men du kan alltså mäta om personerna som konverterar har varit i kontakt med dina sociala medier och på vilket sätt de har interagerat med dem under sin resa till slutkonverteringen.
Konkret tittar du på nyckeltalen konverteringar och assisterande/indirekta konverteringar för att se om sociala medier har varit en bidragande faktor i leadsgenereringen.
Ökad försäljning
Vill du öka försäljningssiffrorna på nätet? Sociala medier får allt fler funktioner som gör det lättare för dig som säljer produkter att marknadsföra dig direkt på plattformarna. Företag kan exempelvis ha en webbshop på Instagram.
Men många användare och företag föredrar den ”riktiga” e-handeln på webbplatsen. Även om de kanske hittar till webbplatsen eller lär känna ditt varumärke på sociala medier!
Så hur mäter man plattformarnas roll i att öka försäljningen?
Som vi tog upp under ”Fler inkommande leads”: med korrekt uppsatt spårning kan du se vad de som konverterar gjorde på vägen till köp. Du kan till exempel se om de har kommit i kontakt med dig på sociala medier. Till och med vilka inlägg de har stött på!
I och med det kan du få en uppfattning om hur dina sociala medier bidrar till köp på webbplatsen.
Jobba mot alla målen ovan – i en effektiv köpresa
Vår approach till sociala medier handlar ofta om att jobba mot i princip alla de här målen. Även om vissa mål kanske får mer fokus i olika skeenden.
Med genomtänkt innehåll och smart annonsering kan du forma olika budskap för olika delar av målgruppen. Tanken är att de delar av målgruppen som inte vet att ditt företag finns så småningom ska bli återkommande kunder. Oftast sker det i de här stegen:
- De upptäcker dig på sociala medier – och får varumärkeskännedom
- De får en relation till dig och ökat köpintresse för det du säljer
- De tar kontakt med dina säljare eller genomför köp – bidrar till ökad försäljning/leads
- Existerande kunder fortsätter komma i kontakt med dina sociala medier och relationen stärks ytterligare – för ökad kundlojalitet
Det här är vad vi kallar den digitala köpresan. För att känna ett lugn i arbetet med allt den rekommenderar vi att välja ut innehållskategorier. De kan du sedan använda löpande för att skapa innehåll till sociala medier. Och genom att regelbundet posta en mix av inlägg för personer i de olika köpfaserna kan du fylla på köpresan löpande, med nya potentiella kunder som så småningom blir lojala kunder.
Om du läser det här kanske du vill jobba mer strategiskt med sociala medier? Då vill vi tipsa om vårt blogginlägg ”6 tips att ta med i din Facebook-strategi”.
Och vill du ta in hjälp från en byrå står vi gärna till tjänst!