Tävling på Facebook – exempel och checklista
För att göra det tydlig hur en tävling som följer regler och lagar kan se ut på Facebook vill vi visa två exempel – ett inlägg som exemplifierar hur du inte ska göra och ett som visar hur du istället bör göra. Se här:
För att följa regler och lagar kring tävlingar på Facebook, kontrollera att du instämmer med de här påståendena:
- Du berättar för deltagarna om reglerna för vinstskatt och skickar in blanketten till Skatteverket när tävlingen är avslutad.
- Du har delat med dig av fullständiga tävlingsvillkor. Förslagsvis via en sida på din webbplats som du länkar till i slutet av posten på Facebook där du informerar om tävlingen.
- Du uppmanar inte till att dela din tävling, eftersom tävlingar inte får bedrivas på personliga tidslinjer enligt Facebooks regler.
- Du ber inte heller personer att tagga sig själva eller andra i bilder som de inte är med på. Du uppmanar inte heller deltagarna att tagga sina vänner i kommentarer.
Känns något oklart, läs vidare!
Förändring av svensk lotterilagstiftning
Tidigare har svensk lagstiftning skiljt på tävlingar och lotterier men den 1 januari 2019 fick vi en ny lotterilagstiftning. Tidigare var det förbjudet att som företag anordna lotterier, däremot var tävlingar godkända och då krävdes ett tävlingsmoment där det gick att urskilja de olika deltagarnas prestationer i jämförelse med varandra. Den nya lagen innebär att det inte längre krävs något tillstånd för att arrangera slumpmässiga kampanjer där en vinst utlovas.
Om du vill veta mer kan du läsa mer på Spelinspektionens hemsida.
Vinstskatt och tävlingsvillkor
Kvarstår gör dock våra skatteregler, men det är faktiskt inte särskilt komplicerat. Om vinsten i tävlingen är värd mer än 3% av prisbasbeloppet måste vinnaren betala vinstskatt. Om du inte vet vad ett basbelopp är, det är ett belopp som justeras för att spegla inflationen när man beräknar förmåner och avgifter. Just prisbasbeloppet ligger 2022 på 48 300 och 3 procent av det (avrundat till närmaste hundratal kronor) är 1400 kronor. Du måste informera om eventuell vinstskatt i tävlingen. Efter att tävlingen har avslutats ska du skicka in en speciell blankett till Skatteverket, där bland annat vinnarens personnummer och beloppet som vinsten är värd ska finnas med.
Fullständiga tävlingsvillkor ska finnas tillgängliga för deltagarna att se. I och med att den här textbomben skulle göra tävlingens inlägg i sociala medier lång och krånglig rekommenderar vi att du ordnar en plats för villkoren på din webbplats eller i Facebooks anteckningar. Det kan du sedan länka till i slutet av inlägg som gäller tävlingen.
Så lätt är det att följa lagar och regler för tävlingar på Facebook! Vi vill passa på att säga att många av tipsen i det här inlägget även gäller på andra sociala medier (bland annat Instagram), eftersom svensk lagstiftning är densamma och plattformarna har liknande regelverk. Har du några frågor eller vill du få hjälp att ta din närvaro på sociala medier till nästa nivå? Hör av dig till oss!