ABC i bannerannonser
Poängen med bannerannonser är att leverera slagkraftiga budskap och göra fler potentiella kunder medvetna om ditt varumärke. Men vad är bannerannonsering egentligen? Hur gör man för att sprida dem på rätt webbplatser och bloggar? Läs vidare för att få bättre koll på vad som gäller.
Vad är bannerannonsering?
Med bannerannonsering menas klickbara annonser som ligger intill det huvudsakliga innehållet på en webbplats eller app. Oftast ingår någon form av bild eller grafiskt material. Ibland är det rörlig bild, andra gånger stillbilder. I bannerannonser finns inte plats för särskilt mycket text. Därför används ofta slagkraftiga kortare budskap.
Målet med bannerannonser är att mottagaren ska uppfatta budskapet och ta sig vidare på köpresan med ditt företag. Ofta är syftet framförallt att öka varumärkeskännedom, med andra ord att göra fler medvetna om att du och ditt erbjudande finns. Kunder tenderar att välja företag och varumärken som de känner till.
Människor gillar färg och form. I och med att en bannerannons kan innehålla bilder och färg har den möjlighet att dra fler ögon till sig än en textannons. Allra bäst är att kombinera textannonser med banners, eftersom de samspelar bra beroende på var kunden är i sin köpresa.
Vad är poängen med bannerannonsering?
Bannerannonsering är en annonsform som har funnits länge på internet, men är ingen dinosaurie från det förgångna. Med dagens smarta målgruppsanpassning och nya möjligheter finns det en välförtjänt plats för bannerannonser i en genomtänkt strategi för digital marknadsföring.
Idag kan du planera, optimera och anpassa vilka platser annonserna ska synas på och vilka mottagarna ska bli. Du kan ofta välja målgrupper efter geografisk ort, intressen och ålder. Annonserna kan även riktas till personer som har besökt din webbplats eller interagerat med ditt varumärke på andra sätt online.
Utmaningar med bannerannonser
Samma faktorer kan listas som fördelar eller nackdelar med bannerannonser. Det handlar om vilket perspektiv du har. Möjligheten att synas och skapa engagemang är lockande, men det är en utmanande målsättning i dagens medielandskap.
Målinriktade surfare scrollar snabbt förbi de flesta annonser, det känner nog de flesta av oss igen från vårt personliga internetanvändande. Men vissa annonser får en att stanna upp, eller hur? För att leverera en sådan annons krävs investeringar.
Med andra ord: bannerannonsering har mycket att erbjuda, om du är redo att budgetera för att ta fram innehåll, rikta annonserna mot rätt målgrupp och arbeta med optimering. Effekten av kampanjen kan mätas löpande och det finns goda möjligheter att justera för att uppnå bästa möjliga resultat.
Så kommer du igång
Hur gör man för att sticka ut med bannerannonsering? Oändliga möjligheter kan göra det svårt att välja en riktning. Därför gäller det att stegvis avgränsa dig till vad du vill kommunicera. Finns det en särskild produkt eller produktgrupp du vill lyfta? Är det ett speciellt erbjudande på gång eller erbjuder du en garanti som ingen konkurrent har? Vad får människor att bry sig om ditt företag under en trött scrollning på en tisdagslunch? Bannerannonser har inte utrymme för yvigt språk om ditt företags vision. Det måste vara kort och slagkraftigt om varför mottagarna ska bry sig.
För att bygga varumärkeskännedom ska det inte råda någon tvekan om vem avsändaren av bannerannonseringen är. Låt utformningen gå hand i hand med din webbplats och dina andra kampanjer. Använd samma färgschema, typsnitt och logga som företaget brukar. På så sätt blir det lättare för potentiella kunder att känna igen ditt företag.
När designen är klar är det dags att sprida bannerannonseringen. Ett populärt alternativ är att använda ett annonsnätverk, som Google Display Network. Du kan välja att visa dina bannerannonser inom hela nätverket eller arbeta mer riktat mot vissa webbplatser, geografiska regioner, målgrupper och ämnen. Till exempel mot konstintresserade i Malmö eller inredningsfantaster i Umeå. Oftast rekommenderar vi bannerannonsering i kombination med sökordsannonsering. Bannerannonser tenderar att fungera allra bäst på det sättet. Därför är det bra att börja med sökordsannonsering samtidigt, om du inte redan arbetar med det.
Vi hoppas att det här blogginlägget har gett dig bättre koll på vad bannerannonsering är och hur det fungerar. Är du intresserad av att komma igång med bannerannonsering och optimera resultaten löpande? Hos oss finns kompetensen för att arbeta med koncept, formgivning och optimering av dina kampanjer. Hör gärna av dig.