Bättre ranking på Google med HTTPS-kryptering

Carl-Gustav Öberg | 2014-08-11 | Sökmotoroptimering

Google kommunicerade i förra veckan ut att de gjort https-kryptering (eller TLS-kryptering av http-trafiken) till en rankingsignal. Det innebär att en webbplats vars trafik krypteras skall värderas högre än en utan kryptering. Mer om det kan läsas i Google Webmaster Central: HTTPS as a ranking signal.

Google skriver själva att det påverkar få sökfrågor och har låg påverkan, vilket förstås är naturligt – det är ju inget som egentligen lyfter användarupplevelsen och det har praktisk betydelse enbart om det är känslig data som skickas till eller från webbplatsen (vilket inte är fallet på de allra flesta webbplatser). Vår analys är att det bäst kan tolkas som en insats från Googles håll för att öka antalet webbplatser som kör https, med det bästa ”positiva” påtryckningsmedlet de har – vägen till att skaffa ett certifikat och sätta upp krypteringen smakar nu lite sötare än innan. Framför allt är det nog glädjande för webbhotellsbranschen som kommer att få sälja klart fler SSL-certifikat. Därutöver är vår analys att du antagligen har många saker att ta tag i för att nå bättre placeringar på Google, t ex skriva bättre/mer innehåll eller att skaffa fler länkar – och så länge du fortfarande har det, så är det bättre spenderad tid och pengar jämfört med att flytta sajten till HTTPS (om du inte har andra orsaker till att kryptera trafiken, t ex känslig data/inloggning etc).

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.