Vilka mått ska profilbilden på Facebook ha, omslagsbilden på LinkedIn och hur stor ska egentligen Stories på Instagram vara? Här får du en enkel guide till bildformat i sociala medier. Bokmärk det här inlägget på studs! Om du är den analoga typen hittar du längst ner i inlägget en utskrivbar infographic.
Vi kommer göra vårt yttersta för att se till att detta blogginlägg uppdateras i takt med att plattformarna genomför förändringar.
Blogginlägget fortsätter längre ner.
Vill du lyckas bättre med dina sociala medier? Låt oss hjälpa dig!
Varför är storleken på bilden i sociala medier så viktigt?
Tänk på hur lite tid du lägger på varje post när du scrollar genom ditt flöde. För att du ska få din målgrupp att stanna upp i bruset och ta del av just ditt inlägg är just bilden viktig av flera anledningar. En bild där delar har beskurits bort eller som blir pixlig riskerar inte att väcka varken nyfikenhet eller konvertering. Och visst kan du posta liggande bilder istället för kvadratiska men då tar du inte till vara på utrymmet på bästa sätt.
Fota med mobilen för sociala medier
Självklart räcker det i stor utsträckning att använda din mobil för att ta bilder. Ett tips kan vara att se över din mobils inställningar så att din telefon inte komprimerar bilden utan låter dig ta så högupplösta bilder som möjligt.
Bildstorlek för annonsering i sociala medier
Glöm inte att anpassa dina annonser så att du inte av misstag skickar ut annonser i fel format. Använd Facebooks Ads Manager och välja att anpassa annonsen. Automatiska placeringar rekommenderas alltså inte.
Bildstorlek för omslagsbild och profilbild på Facebook
Profilbild: 720 x 720 px (minst 180 x 180 px). Notera att det blir en cirkel efter publicering.
Omslagsbild: 820 x 312.
Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alternativt 1080 x 1350 px (stående)
Delad länk: 1080 x 1080 px. OBS! När du delar en länk kan du välja att byta bild om du postar från Page Posts/Sidinlägg på Facebook. Även denna bild ska ha 1:1 format men sedan beskär Facebook bilden till ett rektangulärt format. Se därför till att det du vill fokusera på befinner sig centralt i din bild.
Omslagsbild för evenemang: 1336 x 700 px
Stories: 1080 x 1920 px
Bildstorlek för Instagram
Profilbild: 720 x 720 px (minst 180 x 180 px). Notera att det blir en cirkel efter publicering.
Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alt 1080 x 1350 px (stående, men tänk på att om man tittar på flödet från din profilsida så blir previewn i kvadratiskt format)
Bildstorlek för Instagram Stories
Stories: 1080 x 1920 px
Omslagsbild för höjdpunkt: 1080 x 1080 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Bildstorlek för Reels
1080 x 1920. Tänk på att Reels även visas i 4:5-format i flödet när man scrollar i flödet.
Bildstorlek för LinkedIn
Profilbild: 400 x 400 px (minst 180 x 180 px).
Omslagsbild – personlig: 1584 x 396 px
Omslagsbild – företag: 1536 x 768 px
Bild i flödet: 1080 x 1080 px alt 1080 x 1350 px.
Delad länk: 1080 x 1080 px. OBS! När du delar en länk kan du välja att byta bild. Även denna bild ska ha 1:1 format men sedan beskär LinkedIn bilden till ett rektangulärt format. Se därför till att det du vill fokusera på befinner sig centralt i din bild.
Bildstorlek för Twitter
Profilbild: 400 x 400 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Omslagsbild/bakgrundsbild: 1500 x 500 px
Bild i flödet: 2400 x 1260 px eller 1024 x 512 px
Delad länk: 1200 x 630 px
Bildstorlek för YouTube
Profilbild: 800 x 800 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Omslagsbild: 2560 x 1440 px
Thumbnails: 1280 x 720 px
Bildstorlek för Pinterest
Profilbild: 165 x 165 pixlar
Bild anslagstavla: 222 x 150 pixlar
Pin-bild: 600 x 900
Nedladdningsbar guide
Sluta googla ”bildstorlek facebook” och skriv ut eller bokmärk denna smidiga lathund. Varsågod!
Karolina Winqvist
Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.