1. Hitta företagets röst!
På Facebook kan du visa att det finns människor av kött och blod på ditt företag. Här kan du bjuda på lite mer personlighet och dela med dig av hur det ser ut bakom kulisserna. Men att hitta rätt nivå av förtrolighet i ditt tilltal på Facebook kan kräva fingertoppskänsla, särskilt om ditt företag ofta är lite mer stramt. Kanske arbetar ni inom hälsa, juridik eller liknande. Men även i de här branscherna kan det gå att ta ut svängarna ibland. Kika till exempel på det här inlägget från Familjens jurist (som vi inte har arbetat med). I skrivande stund har det nästan enbart positiva kommentarer och gilla-markeringar.
Om du inte har koll på hur din målgrupp använder Facebook, leta upp grupper som har med ditt verksamhetsområde att göra. Hur snacket går där kan ge dig en bild av hur målgruppen gillar att kommunicera. Men samtidigt är det så klart viktigt att behålla ditt företags röst och hålla dig till ämnen som är relevanta för ditt område. Det är förhoppningsvis därför folk följer dig.
2. Ge målgruppen en anledning att följa dig!
Vad kan du dela med dig av på Facebook, som gör det värdefullt för människor i din målgrupp att följa dig? Det är en läskig fråga för många, men också viktig att svara på redan när du sätter en strategi för ditt företag på Facebook.
Ett bra sätt att hitta ett konkret svar är att fundera fram ett par innehållskategorier som du kan utgå från när du skapar innehåll. Till exempel:
- Värdefulla tips från experter på företaget
- ”Backstage” med medarbetare
- Throwbacks till en rik företagshistoria
- Roliga utmaningar och tävlingar
- Eller något helt annat!
På så sätt blir det tydligare vad du har att säga, och enklare att skapa och publicera värdefullt innehåll regelbundet.
3. Sätt en strategi för annonsering på Facebook!
Annonsering blir en allt viktigare del av närvaron på Facebook för företag. För att få spridning på inlägg krävs oftast att du lägger en viss budget på annonsering. Dessutom kan du rikta påminnande annonsering (remarketing) mot personer som har besökt din företagssida på Facebook eller webbplats.
I och med att annonser kan visa ditt varumärke för nya människor och stärka relationer med dem du redan har en relation till, är det ett bra sätt att nå personer köpresans olika faser. Vi rekommenderar att du gör annonsering till en del av din digitala strategi för Facebook.
4. Håll ett öga på konkurrenterna!
För den som vill fortsätta bli bättre löpande är det bra att hålla koll på sidor som hör till dina konkurrenter, samarbetspartner och andra verksamheter som påminner om din. Du kan kika på företag som har en liknande ton som du, arbetar med en närliggande bransch eller har samma målgrupp.
Det innebär inte att du ska kopiera vad de gör, ibland nästan tvärt om. Se till exempel vad de missar att ta upp. Kanske väcker deras inlägg nya frågor eller funderingar, både hos dig själv och hos följarna (glöm inte att titta i kommentarerna). Här kan du hitta idéer för din Facebook-strategi i stort, och för enskilda inlägg.
5. Ha med en tävling i Facebook-strategin!
Ett bra sätt att få en extra kick i engagemanget på Facebook är att anordna en tävling eller give-away. Kanske kan du tävla bort rabatt på en tjänst eller gratis produkter.
För att tävlingen ska vara relevant måste din företagssida vara intressant för deltagarna av någon annan anledning än bara tävlingen. Säg att din e-handel för böcker ska ha en tävling där ett par böcker står på spel. De som hittar till dig i och med tävlingen upptäcker att din företagssida på Facebook lägger upp kuriosa om författare på deras födelsedagar och ger tips om nyutgivna böcker. Bokmalarna som hittade till dig för att de ville vinna böcker är troligen intresserade av bokrelaterat innehåll också. Kanske blir de följare och har dig i åtanke nästa gång de ska köpa böcker.
Det du vill undvika är att kunden bara är intresserad av tävlingen och lämnar dig direkt när den är slut. Säg att vi på Be Better Online skulle ha en tävling där priset var två skönlitterära böcker. Det skulle förmodligen inte kännas särskilt relevant för någon, och inte leda till att vi fick fler långvariga följare (eller kunder).
Självklart är det viktigt att följa plattformens regler och Sveriges lagar. Vi berättar hur du gör i guiden till lagliga Facebook-tävlingar.
6. Sätt rutin för tillgänglighet!
Att svara på kommentarer och meddelanden ger dig en verklig närvaro på Facebook. Det blir tydligt att du finns där för att ha en dialog med dina följare, inte bara för att publicera företagsinformation. Men hur ser du till att det inte tar över hela arbetsdagen?
Ett tips är att använda Facebook-strategin som ett tillfälle att bestämma en rutin för när du när du ska svara på kommentarer och meddelanden på Messenger (om det är en del av din strategi på Facebook). Hur ofta du ska göra det är upp till dig och vilka möjligheter du har, men många trivs med att bestämma särskilda klockslag för att kolla vad som händer på plattformen. På så sätt glöms det inte bort, och du behöver inte ha dåligt samvete när du inte kollar efter varje notis.
Hoppas att du har fått med dig bra tips för arbetet med din Facebook-strategi. När det kommer till sociala medier är det en fördel att inte lägga alla ägg i en korg. Kanske ska du finnas på Instagram också? Läs vårt blogginlägg ”10 tips för ökat engagemang på Instagram” i så fall.