Därför är PPC otroligt kostnadseffektivt
Pay per click (PPC) är mycket kostnadseffektivt. Den här annonseringen slår tryckt media och tv-reklam med hästlängder. Även bland annan digital annonsering är PPC starkt vad gäller kostnadseffektivitet. Men varför är det så? Läs vidare så berättar vi om 5 faktorer som gör pay per click på Google Ads otroligt kostnadseffektivt.
Vad är pay per click (PPC)?
Pay per click (PPC) är en betalningsmodell som går ut på att du betalar varje gång någon klickar på dina annonser. Idag finns PPC tillgängligt på många populära plattformar. Inte minst Google Ads, Bing, Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram.
Vad har alla de här plattformarna gemensamt? De erbjuder kostnadsfria tjänster och har stora mängder data om sina användare, som annonsörer kan använda för att anpassa annonseringen. Just den här typen av anpassningsbar annonsering har kommit att förknippas med betalningsmodellen pay per click. Så mycket att annonsformerna också kallas PPC ibland.
När vi pratar om PPC pratar vi om betalningsmodellen, men den är delvis kostnadseffektiv i och med möjligheterna som ges på annonsplattformarna där den finns tillgänglig. Genom att optimera annonseringen kan du minimera antalet klick från personer som egentligen inte är intresserade av ditt erbjudande. Och på så sätt få ut så mycket som möjligt av din budget.
PPC på Google Ads och andra plattformar
I det här blogginlägget kommer vi resonera kring varför PPC på Google Ads är en så kostnadseffektiv metod. Google Ads är nämligen den annonsplattform som är mest populär bland våra kunder och passar de flesta företag.
Pay per click fungerar inte på exakt samma sätt på alla plattformar. Men, mycket av det som står här om Google Ads stämmer också överens med hur det går till på andra digitala annonseringsplattformar.
Okej, låt oss börja lista anledningar till varför pay per click med Google Ads är så kostnadseffektivt.
1. Du betalar bara när någon klickar
Att välja PPC och bara betala när någon klickar är en stor fördel. För det är sällan som majoriteten av de som ser en annons klickar på den. Men de som klickar känner troligen att din annons väckte intresse hos dem. I och med det betalar du bara för trafiken från besökare som är intresserade av ditt budskap, och därmed har större sannolikhet att bli kunder.
Ovanpå det får du gratis exponering. Även om en person inte klickar på din annons idag eller vid just den här sökningen, har de sett ditt varumärke och fått lite mer koll på vad du erbjuder. De potentiella kunderna i den här gruppen kanske hittar tillbaka till dig vid ett annat tillfälle.
2. Du får möjlighet till dubbel synlighet i sökresultaten
Om du lyckas synas i både sökresultaten och annonserna på samma sökord har du vunnit mycket. Då är det nämligen mer sannolikt att användare väljer en av dina länkar än en konkurrents.
Med pay per click kan du alltså ta upp mer plats på sidan som användarna ser framför sig, vilket gör det lättare att klicka på dina länkar. Dubbel synlighet signalerar också expertis och att du troligen har något vettigt att dela med dig av.
3. Du kan sänka kostnaden ytterligare genom att öka annonsernas kvalitet
I budgivningen balanserar Google ditt bud med andra faktorer, framförallt kopplade till kvalitet. En annons med högre kvalitet kan vinna en budgivning mot en konkurrent med ett högre bud, om konkurrentens annons har lägre kvalitet än din. Så att arbeta aktivt med kvalitet, vilket kan ge dig fler affärer, bidrar även på sikt till lägre kostnader för pay per click.
Men vad ser Google som kvalitet? Svaret är relevans och historisk prestation. Så låt relevans bli din ledstjärna när du formar annonser. Du kan till exempel se till att det finns en röd tråd mellan innehåll, landningssida och sökord för varje enskild annons. När annonserna börjar generera fler klick från personer som stannar längre på din webbplats kommer Google se det som en signal på att du har något av kvalitet att bidra med.
4. Negativa sökord – du kan välja vad du inte vill synas på
När du väljer vilka sökord du vill annonsera på är det standard att välja bred matchning. Med det menas att Google hjälper dig annonsera även på liknande fraser. Till exempel när någon har stavat fel, använt en synonym eller liknande ord. Men i och med att ett automatiserat program gör den här bedömningen kan det bli lite fel ibland.
Säg att du är en juvelerare som säljer halsband, då vill du troligen inte synas i sökresultaten när någon letar efter hundhalsband. Det kan ju leda till att du betalar för klick från hundvänner som inte alls är sugna på nya smycken till sig själva.
För att undvika det här kan du använda negativa sökord. Med dem berättar du för sökmotorn vilka sökord du inte vill synas på. Om du arbetar aktivt med negativa sökord kan du öka relevansen på dina annonser, vilket ökar kvaliteten och sänker dina kostnader för PPC.
5. Du kan se till att bara synas i rätt geografisk region
Du kan avgränsa vilken geografisk region du vill att dina annonser ska synas i, för att på så sätt fokusera annonsbudgeten på personer som har möjlighet att gå vidare med köp. Även om du driver en e-handel är det här en vettig funktion att arbeta med, så att du bara visar annonser i länder som du kan frakta beställningar till.
Extra viktig är den geografiska funktionen om din verksamhet kräver att du eller kunden ska ta er till en viss plats. Till exempel är det sällan någon poäng för en rörmokare i Lund att betala för annonser som syns i Umeå. Samma sak gäller för exempelvis hantverkare, mäklare, restauranger, tandläkare och fysiska butiker och serviceställen.
Vi hoppas att blogginlägget har gett dig bättre koll på hur PPC fungerar. Är du nyfiken på att diskutera möjligheterna för just ditt företag? Hör gärna av dig till oss.