YouTube-optimering del 2

Carl-Gustav Öberg | 2014-02-04 | Sökmotoroptimering

Nu är det dags att lära sig mer om sökmotoroptimering för YouTube! I förra inlägget gick vi igenom allt från förberedelser till produktion och uppladdning av en optimerad YouTube-video. Om du följde stegen är nu en högkvalitativ video uppladdad med massvis av relevant text, ”skönt, äntligen färdig” tänker du. Fel! Det finns fortfarande mycket att göra för att se till att din video hamnar högt upp i YouTube sökningar. En annan viktig faktor Youtube kollar på är ”User Engagement”, alltså hur användare interagerar med videon; kommentarer, ”gillar”, delningar på sociala nätverk etc. Likt vanlig sökmotoroptimering på Google spelar även antalet inlänkar roll hos YouTube.

Visningar och tid

Det räcker inte att göra en bra titel eller att folk klickar sig in till din video. Du måste skapa en video som användare vill se till slutet. En viktig rankingfaktor i YouTube är antal visningar och medeltiden per visning. Om användare stänger av videon efter mindre än halva spelningstiden så räknas det som en negativ faktor. Skapa en video som intresserar besökaren till slutet. Ett tips kan vara att berätta att ni återkommer till något ämne senare, ska ge ett tips i slutet eller helt enkelt se till att skapa en kortare video om ni hinner fylla den med allt innehåll ni tänkt. Klicka på “Kvarhållande av målgruppen” under YouTube Analytics för att få en graf över hur lång tid användare tittar på din video.

Genom att kolla på denna graf kan du analysera var användare slutar kolla på videon och börja avgöra varför. Gör något åt det i din nästa video.

Sociala nätverk

Försök få din video delad i sociala nätverk. YouTube spårar dessa delningar som en User Engagement faktor.

Embeds

Tillåt alltid embedding! Embedda din video på din blogg, din hemsida och andra ställen om du kan. YouTube räknar embedding som en positiv User Engagement faktor.

Kommentarer

Kommentarer är en viktig faktor för User Engagement. Gör en video som får folk att kommentera, ställ frågor i videon som kan besvaras i kommentarerna. Var aktiv och svara på användares frågor i kommentarerna. Försök inte skapa falska kommentarer då detta snabbt kan straffa sig.

Gilla och prenumerera

Gilla-knappen och prenumerationer är även viktiga faktorer för User Engagement. Uppmana användare att trycka på dessa knappar, men var försiktig att inte sänka kvalitet i video eller beskrivning genom att fokusera på detta för mycket.

Stark kanal

Många förbiser den här delen och fokuserar enbart på att optimera sina videor. Dock är det så att ju högre auktoritet din kanal har desto bättre prioriteras dina videor. Så hur får du en stark kanal? Det är två delar som YouTube tittar på här. Först upp är ditt innehåll! Du styr ditt innehåll, varje video du lägger upp väger in på den totala styrkan av din kanal. Hur mycket det är optimerat, hur ofta du publicerar videor, hur relevanta dina taggar, titlar och beskrivningar är, hur mycket kommentarer och visningar du får, hur dina videor sprids på sociala kanaler etc. Det är alltså viktigt att alla dina videor är av bra kvalitet, att det inte finns några dåliga som drar ned auktoriteten på din kanal. Det andra YouTube kollar på är inlänkar till din kanal, detta går vi in mer på nedan.

Inlänkar

Det är viktigt att skapa inlänkar till dina videor, men framförallt till din kanal. Dessa hjälper till att höja kanalens auktoritet. Länkar till kanalen bör vara i denna form: http://YouTube.com/user/(ditt kanalnamn) Lägg upp länkar i dina sociala nätverk, på din hemsida, din blogg eller andra plattformar du äger. Uppmana gärna fler i din närhet att göra samma sak, om möjligt.

Konkurrensanalys

Om du vill ha hjälp med idéer på vart du kan få länkar ifrån, kan du använda verktyg som ahrefs.com eller liknande. Med verktyg som dessa kan du jämföra inlänkarna till din kanal med möjliga konkurrenters kanaler och på så vis se hur andra har arbetat och avgöra om du kan göra samma sak.

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.