Så fungerar annonser med Google Shopping
Enkelt förklarat laddar du upp information om ditt lager och skapar en annonskampanj. För att sätta upp Google Shopping krävs en kompatibel produktfeed/prisfil som läggs upp i ett Google Merchant Center-konto. Därefter kan de inlästa produkterna kopplas ihop med Google Ads. Därifrån styr vi inriktningen och budgivningen för din annonsering.
Ett sätt som Google Shopping skiljer sig från de flesta andra sorters digital annonsering är att du inte budar på sökord. Istället budar du på produktgrupper, enligt modellen pris per klick. Produktgrupperna förgrenar sig ungefär som en trädkrona. Genom att öppna en kategori kan du precisera produktgruppen genom att välja underkategorier och så vidare.
Det är svårt att styra exakt när dina annonser dyker upp, men vi arbetar utifrån vad som fungerar bäst. För att synas bör dina annonser ha relevant information, din webbplats bör vara användarvänlig och buden bör såklart inte vara för låga. Vill du synas på ett särskilt sökord är chansen för det större om du inkluderar det i annonsens rubrik.
Så optimerar vi Google Shopping åt dig
Annonsering med Google Shopping har en tendens att bli relativt komplex. För att maximera kampanjens lönsamhet krävs insikt i hur kampanjerna kan optimeras så väl som möjligt. Den kompetensen finns hos Be Better Online. Bland annat optimerar vi:
- Kampanjens struktur och inställningar
- Vilka produktgrupper du budar på
- Negativa sökord (genom att välja att inte synas när någon använder vissa sökord kan onödiga klick minimeras)
- Löpande mätning och förbättring av hur kampanjen presterar
Öppen kommunikation för att nå bästa resultat är vårt recept för framgång. Vill du få hjälp att annonsera med Google Shopping? Hör av dig till oss.
Läs mer om annonsering med Google Shopping