Checklista: bästa byråtipsen för B2B-marknadsföring
Det finns mycket att lära sig om B2B-marknadsföring. Och även rutinerade proffs behöver fräscha upp grunderna ibland. Därför har vi skrivit det här blogginlägget, som är fullt av bra tips för B2B-företag som vill öka sin försäljning. Läs till slutet för en smidig checklista att dra fram ur skrivbordslådan när du känner dig osäker!
Sluta försöka sälja till företag
Många som säljer B2B försöker rikta sin marknadsföring till företag. Men företag fattar inga köpbeslut, det gör de anställda. Och anställda är människor, som inte kan bli av med sin mänsklighet bara för att de är på jobbet. Oavsett om de har andra kläder på sig och pratar på ett annat sätt än de gör när de är hemma.
Människor fattar köpbeslut baserat på känslor, och rationaliserar besluten med fakta. För att lyckas med marknadsföringen funkar det alltså inte fokusera helt på fakta, även om det är en viktig komponent. Fakta måste kombineras med ett känslomässigt budskap.
Om du lyckas kombinera fakta och feeling på ett övertygande sätt, då är du på god väg att lyckas. Är du rädd att låta oprofessionell? Läs blogginlägget som vår copywriter Jessica har skrivit om ”Hur du skriver professionellt – men inte tråkigt”.
Tänk köpresa med B2B-marknadsföring
B2B-försäljning bygger ofta mer på personliga kundrelationer än inom B2C. Men, köpresan för B2B är också längre i de flesta fall. Innan potentiella kunder hamnar på ett möte med en av dina säljare har de i regel gjort research på nätet. Kanske visste de från början att de hade ett problem, men kunde inte sätta fingret på vad det var. Så de letade sig fram till ett blogginlägg som satte ord på deras utmaning. Sedan kanske de googlade vidare för att identifiera en lösning. När de fick reda på lösningen sökte de troligen vidare för att jämföra olika leverantörer. Det här är den första delen av köpresan, och den sker ofta online.
Kanske kan du lyckas jättebra på att sälja in ditt företag i fasen när kunden jämför olika leverantörer. Men vårt tips för ökad B2B-försäljning är att jobba med de tidigaste stegen i köpresan också. Du bygger bilden av att du förstår målgruppens situation, är bra på att kommunicera och har en bra lösning på deras problem. Det är ett sätt att bedriva personlig försäljning, redan innan kunden är redo att träffa en säljare.
Stirra dig inte blind på ett nyckeltal
Låt oss ta ett exempel. För e-handlare är det relativt smidigt att få fram en kostnad per konvertering som stämmer överens med verkligheten. Men det är inte lika lätt för företag som säljer tjänster och har en mer komplex köpresa. Statistikverktyg som Google Analytics och Google Ads kan göra mycket, men de är inte perfekta. Och de kan inte mäta vad som händer utanför internet.
Så om ett nyckeltal inte ser ut som det helst skulle, fundera på om det kan finnas någon annan anledning till det än vad som känns uppenbart. På så sätt kan du fatta bättre beslut om vad du vill göra framöver.
Arbeta med B2B-marknadsföring på sociala medier
Många som säljer B2B tycker att sociala medier är en knepig del av marknadsföringen, men det behöver inte vara så. Om du inte finns på LinkedIn än kan det vara en bra plats att börja, eftersom det är en naturlig social plattform för många B2B-företag. Här är yrkesvärlden i fokus och användarna kan nätverka och söka jobb. De kan även följa influencers och företag, som delar intressanta nyheter och artiklar om sina expertområden. Som företagsanvändare har du möjlighet att rikta LinkedIn-annonsering till användare baserat på yrkesroll, bransch eller professionella intressen. Något som är svårare på andra sociala medier.
Så sociala medier är toppen för B2B. Men för att undvika idétorka och arbeta på ett systematiskt sätt mot uppsatta mål, rekommenderar vi att du sätter en sociala medier-strategi. Här definierar du syftet med din närvaro och sätter tydliga mål som hänger ihop med det. Strategin bör även definiera din målgrupp, hur du ska mäta arbetet och sätta ramar för innehåll och kanaler. Det är också bra att bestämma vem som ska ansvara för vad.
Utifrån strategin kan du starta en innehållsplanering, där du samlar alla idéer till inlägg. Ta till exempel för vana att skriva ner idéer du får medan du jobbar med annat. Kanske kan ett ämne på en landningssida du jobbar med väcka en tanke som kan mynna ut i ett sociala medier-inlägg?
Testa att förklara B2B visuellt
Låt oss ta ett praktexempel. Ta en titt på reklamklippet What using Monday.com feels like. Under de första 10 sekunderna har de beskrivit värdet som produkten ger kunden, utan att egentligen prata om den alls. Känslan de är ute efter är den du får när du drar skyddsplasten av en ny mobil eller poppar bubblor i bubbelplast. Det kommuniceras på ett sätt som är minnesvärt och som många kan relatera till. Även om det går utmärkt att kommunicera den här känslan i text, går det inte att göra det på samma sätt som de gjorde visuellt.
Om du fortsätter titta på annonsen kommer du se att de förklarar hur Monday.com fungerar, genom att göra en minirundtur. Och de har flera andra videor på sin Youtube-kanal som gör mer djupgående visningar. Att visa upp produkterna på det här sättet är ett annat superbra sätt att arbeta visuellt i B2B-marknadsföring. Om du har en tjänst eller produkt som är svår att förklara, testa att visa den med bilder, grafik eller video. Gärna kombination med text.
Våga pröva nya saker
Du har mycket att vinna på att våga göra annorlunda då och då. Det är rimligt att vilja skydda ditt varumärke och att ta ansvar för vad du publicerar. Men även om ditt försiktiga samvete är viktigt i marknadsföringen, är den modiga och nyfikna delen av din personlighet minst lika viktig. Låt den vinna ibland.
Lyssna på kollegan som har en ”lite knäpp idé”. Den kanske inte är så tokig ändå? Våga vara lite avslappnad i inlägg på sociala medier, våga dela med dig av värdefulla råd på bloggen och våga använda en del av annonsbudgeten för att testa något nytt. Kanske inte varje dag, men någon gång då och då. För när såg du senast riktigt bra marknadsföring och tänkte ”gud vilken tur att de körde på som de brukade”?
Checklistan för B2B-marknadsföring
Där har vi det! Om du följer våra råd kommer din B2B-marknadsföring troligen att få ett uppsving. Här kommer tipsen igen i en lättöverskådlig lista.
Vi hoppas att vi har gett dig både inspiration och ett par nya tips. Är du nyfiken på mer? Scrolla ner för flera blogginlägg om digital kommunikation.