Att mäta digital marknadsföring genom köpresan
För att mäta marknadsföringen utifrån den digitala köpresan på ett bra sätt måste du vara med på att de olika faserna har olika syften och mål. Ta Think-fasen som exempel. Här går marknadsföringen ut på att skapa mer köpintresse för just dina produkter. I det skedet är det i de flesta fall missvisande att använda mätpunkter som vinst eller antalet köp.
Men, med all data som finns tillgänglig om besökare idag går det att mäta framgång för marknadsföring i alla den digitala köpresans faser – på andra sätt.
Så här kan mål och mätning se ut i de olika faserna:
See
I See-fasen är det viktigt att mottagarna inte bara ser ditt budskap på skärmen, utan dessutom kan ta det till sig. Och så vill du så klart göra ett bra första intryck.
- Mål: Skapa varumärkeskännedom
- Mätpunkter för sociala medier: exponeringar, videovisningar, räckvidd
- Mätpunkter för webbplats och Google Analytics: nya besökare, unika besökare, sökningar på ditt varumärke i sökmotorerna
- Mätpunkter för annonsering: Räckvidd, Exponeringar och visningar, interaktioner och engagemang
Genom att mäta saker som räckvidd och unika besökare kan du se hur många som har sett ditt budskap. Med mätpunkter som sökningar på ditt varumärke kan du få en uppfattning om effekten som ditt See-arbete har haft.
Think
Du vill dels hjälpa personer i Think-fasen förstå att lösningar som dina är bra, dels att din lösning är den de borde välja. Framförallt ska de ha dig i åtanke när det blir dags för köp.
Primär mätpunkt i fasen är oftast klick men sekundärt kan man även här följa upp konverteringar.
- Mål: Skapa mer intresse för att köpa just dina produkter
- Mätpunkter på sociala medier: följare, interaktioner, klick till webbplatsen och nya webbplatsbesökare
- Mätpunkter för webbplats, Google Analytics och Ads: klickfrekvens (procenten av mottagarna som klickade på en länk), klickdjup (hur många sidor på samma webbplats som besökarna går vidare till från sidan de landar på), målvärde (ett värde du själv sätter på en handling besökare kan göra, till exempel 500 kronor per besök på kontaktsidan), attributionsmodeller och rapporter (visar bland annat marknadsinsatser som har bidragit till att personer blir kunder), besök på specifika sidor, nya prenumeranter på nyhetsbrev, tid spenderad på sidor.
- Mätpunkter för annonsering: Klick till webbplats, genomsnittlig besökstid och antal sidor, anmälan till nyhetsbrev, klickfrekvens
Mätningen av Think-fasen i den digitala köpresan går ut på att se hur människor använder din webbplats och andra kanaler. I och med det kan du upptäcka signaler på att de är intresserade av vad du har att säga och vad du säljer.
Till exempel kan du mäta hur länge de stannar på en landningssida, hur många sidor de klickar sig vidare till, interaktioner och förändringar i antalet följare på sociala medier, prenumeranter på nyhetsbrevet och så vidare.
Do
- Mål: Att få potentiella kunder att ta steget till att bli kunder (eller leads)
- Mätpunkter på sociala medier: klick till webbplatsen
- Mätpunkter för webbplats, Google Analytics och Ads: Hur många kundvagnar som överges, vinst, konverteringsgrad, antal köp eller leads (ifyllda formulär).
- Mätpunkter för annonsering: Konverteringar, Konverteringsgrad, lönsamhet (ROAS), konverteringsvärde
I den digitala köpresans Do-fas är målet att göra potentiella kunder till kunder. Beroende på företag kan det betyda genomförda köp, inkomna leads, nedladdning av en app eller något annat. Det här målet har du förmodligen ganska bra koll på. Det är här konverteringarna ska göras och intäkterna (eller leadsen) ska komma in.
Mätpunkterna i Do-fasen känner du nog igen, eftersom det är de som man ofta fokuserar mycket på: konverteringsgrad, nedladdningar, vinst och liknande mätpunkter. I Do-fasen är det en fördel att låta den med ekonomiskt ansvar på företaget vara med och bestämma mätpunkterna. På så sätt är alla överens om vilka de viktigaste finansiella mätpunkterna är. Och du kan säkerställa att du arbetar mot rätt mål.
Care
I Care-fasen finns dina existerande kunder. Se till att de känner sig omhändertagna och behåller förtroendet för dig. Målet för den här fasen av köpresan digitalt är så klart att de blir återkommande kunder. Du vill bygga lojalitet och vara den de tänker på när det är dags för nytt köp.
- Mål: Lojalitet – att behålla existerande kunder och driva återkommande köp
- Mätpunkter för sociala medier: interaktioner mellan användare, antal följare och omnämnanden av ditt företag.
- Mätpunkter för webbplats, Google Analytics och Ads: Återkommande köp, kunders livstidsvärde, besök på specifika sidor som är tänkta för Care (till exempel instruktioner)
- Mätpunkter för annonsering: Konverteringar, lönsamhet (ROAS), konverteringsvärde, öppningar av nyhetsbrev, interaktioner och engagemang
- Extra: recensioner på din webbplats, recensionssajter och sociala medier.
Här kan du mäta just återkommande köp och kunders livstidsvärde, men även omnämnanden i sociala medier, recensioner och besök på specifika sidor på webbplatsen som är tänkta för Care. I recensioner och omdömen är så klart inte bara antalet utan också innehållet relevant att se på.
Bemästra den digitala köpresan inom marknadsföring
Hoppas att det här blogginlägget har gett dig lite nya tankar om hur du mäter effekten längs köpresan inom digital marknadsföring! Vill du få reda på när vi publicerar nytt innehåll av det här slaget? Börja prenumerera på våra nyhetsbrev.