Bubblaren Metaverse (+ utlovad robothund!)
Metaverse. Nästa evolutionsnivå för social interaktion. I alla fall enligt Meta, före detta Facebook.
Än finns ingen supertydlig definition för vad Metaverse är. Kanske är det bara en fluga. Meta skriver själva att plattformen kommer vara ”ett förkroppsligat internet där du är inuti upplevelsen, istället för att bara titta på den” (fritt översatt).
Här ska du enligt Meta kunna göra ”nästan allt du kan tänka dig”. De lyfter exempel som att träffa nära och kära, lära dig nya saker och handla. Exakt vad Metaverse kommer innebära för marknadsförare är alltså inte på långa vägar klart. Men det är absolut något att följa!
Bild från YouTube
Hur som helst tog Kronans Apotek ett kliv in i Metaverse under våren, med ett demoapotek. Detta med ett pilotprojekt för det stora digitaliseringseventet SIME. Användaren ser sig som en karaktär i Metaverse-apoteket, där det går att fråga en apoteksmedarbetare om råd. Bakom spakarna ska det kunna finnas en verklig medarbetare eller en bot. När köpet är klart levereras varorna med (du gissade det) en robothund. En video visar hela processen i ”demoteket”. Kronans Apotek är i intervju med Resumé tydliga med att det här är ett småskaligt demoprojekt, men att de vill ligga i framkant vad gäller den digitala utvecklingen. Oavsett om det blir aktuellt att satsa mer på Metaverse eller om framtidens behov ska mötas på andra sätt.
Kanske är det tänket inför ny teknik något för ditt företag att anamma?
Apropå meta: Trendspaning är en trend
Vad som fungerar på sociala medier har aldrig varit satt i sten. Okej, katter kan väl möjligen ses som relativt cementerat. Men i övrigt har det skiftat under åren. Med intåget av TikTok har tempot för trender ökat ytterligare. Den här plattformen har sitt eget mikrokosmos av snabbföränderliga trender och internskämt.
Från Duolingos YouTube-kanal
Ett varumärke som har blivit populärt på TikTok är språkappen Duolingo. Om du går in och tittar på Duolingos TikTok så kommer du (i skrivande stund) se ugglemaskoten Duo dansa och säga krassa kommentarer. Duo har fått vissa återkommande skämt och interagerar med följare i kommentarerna.
Duolingos Social Media Coordinator Zaria Parvez berättar för Teen Vogue hur skapandet går till. Ofta lägger hon och teamet början av veckan på att brainstorma och filma videor. Utgångspunkten är framförallt vad som trendar på TikTok. För att avgöra om en idé passar funderar teamet på om deras roll som ett varumärke för språkinlärning passar för trenden, enligt Parvez.
Duolingo har verkligen tagit ut svängarna vad gäller sitt innehåll på sociala medier. Deras tonalitet passar inte alla varumärken. Däremot kan nästan alla varumärken ha nytta av att våga sig på att ta ut svängarna lite grann.
Har ditt företag gjort trendspaning till en del av ert idéarbete?
Äkthet och Lo-fi content
En trött men ständigt aktuell spaning är att allt mer av vår vardag blir digital. Kanske är det också därför som interaktionerna mellan varumärken och kunder blir allt mer avslappnade. Särskilt på sociala medier, dit användarna kommer för att koppla av, följa det de tycker är intressant och hålla kontakten med vänner.
Här gäller det att våga vara äkta och knyta an till målgruppen på ett genuint sätt. Typ som Duolingo gör med sin TikTok (se spaningen ovan) eller som Ica Sverige gör på sin Instagram. Och allt fler företag förstår att det sällan fungerar att hålla en stram ton där man talar till en publik på sociala medier. Här ska man vara just social.
Video och bilder som känns mer äkta och mindre superprofessionella är ett steg på vägen. Likaså copy som skrivs med omsorg och verkligen säger något – snarare än intetsägande captions.
Har ditt företag gjort det här skiftet?
Priserna blir en aktuell del av marknadsföringen
Om du har hängt med i nyheterna de senaste månaderna (eller köpt ett paket kaffe) har du troligen märkt av att en kombination av flera omvärldsfaktorer har lett till en hel del prishöjningar. Kanske kommer prisjusteringar också bli aktuella på ditt företag. Så hur ska man som kommunikatör eller marknadsförare agera i ett läge där priserna höjs? Är pris ens något som borde tas upp i kommunikation och marknadsföring? Forskning visar att dina kunder förväntar sig det.
I Harvard Business Review beskrivs en studie där både företags beslutsfattare och konsumenter tillfrågades. Konsumenterna fick frågan om vilka verktyg och aktiviteter som de trodde var vanliga för företag att använda i sin kommunikation om varumärke eller produkter. Priset nämndes av 24% av konsumenterna. Hälften av de konsumenterna rankade dessutom priset som det mest effektiva verktyget eller aktiviteten.
När beslutsfattare på företag fick samma fråga nämndes inte pris alls. För företagen finns alltså pris inte ens med på kartan för kommunikation och marknadsföring. Men många konsumenter ser priset som ett effektivt sätt att kommunicera med dem. Här har ditt företag alltså möjlighet att sticka ut i konkurrensen. Till exempel med transparent kommunikation kring vad som påverkar era priser.
Kom ihåg att den som är tyst i en fråga också säger något.
Följ oss för fler trendspaningar och tips
Hoppas att du har gillat vår trendspaning! Vill du få mer av den varan, följ oss på Facebook, Instagram och LinkedIn. Här uppdaterar vi med tips kring marknadsföring, händelser bakom kulisserna på BBO och annat kul. Perfekt för dig som vill marknadsföra ditt företag eller bli bättre på det digitala.
Vi hörs!