Läs om Google Perspectives Filter, nya mätvärden i Google Analytics 4 & AI-branschens raketutveckling i veckans nyhetssvep!
Efter att ha blivit utannonserad för drygt en månad sedan av Google i samband med deras produktkonferens, Google I/O 2023, så ska nu Google Perspectives-filtret ha lanserats skarpt till sökresultat i mobil för den amerikanska marknaden.
Google Perspectives är Googles senaste försök i att bredda sökresultaten till att också inkludera röster från platser som kanske inte alltid är särskilt prioriterade i sökresultat idag, såsom inlägg och trådar på forum och sociala medier, bilder och videos i både korta och långa format – typ TikTok och Youtube. I korta ordalag är det med andra ord ett filter du kan lägga på din sökning – exempelvis “upplevelser i New York” – och få mängder av tips från användargenererat innehåll på forum, sociala medier och liknande plattformar som fungerar som komplement till de typiska listsidorna och reseguiderna som annars hade populerat topp 10 i det organiska sökresultatet för en sådan sökning.
Exempel på hur Google Perspectives kan se ut – bild från Brodie Clarks artikel om ämnet.
Perspectives är ett led i Googles satsning på att lyfta fram mer “helpful content” i sökresultaten för att stävja slentrianskriven text utan någon särskild kontext och ge sökande bättre möjligheter att få tips och råd från etablerade experter och “riktiga” röster när de genomgår sin sökresa. Att ge sociala medier och foruminlägg mer plats ligger definitivt i tiden, speciellt med tanke på att vissa generationer av internetanvändare lägger stor tillit till nyheter och information som kommer från sociala medier.
I dagsläget finns ingen riktig info om när Perspectives kommer rullas ut till övriga världen, men det är förmodligen bara en tidsfråga. Vi kommer nog också kunna se det på desktop inom kort.
Med Perspectives fokus på användargenererade åsikter om en sökfråga i åtanke så vore det smart av webbplatsägare att idag förbereda sig på att bredda sin närvaro i sociala medier-kanaler ytterligare. Som resebyrå skulle man exempelvis kunna nyttja Youtube mer aggressivt för att skapa både korta och långa inslag om destinationer och vad man kan göra där för att på sikt ha en god chans att också synas i Perspectivefiltret längre fram. Om, eller när, Perspective rullas ut i Sverige finns det också en god anledning för exempelvis en ehandel att i högre grad delta i diskussioner och erbjuda incitament för användare att tala gott om ens varumärke eller produkter i sociala medier och forum.
6 nya dimensioner och mätvärden i Google Analytics 4 Audience Builder
Snart är det som sagt dags för Google Analytics 3 (eller Universal) att pensioneras och all datainsamling slutar efter juni. Trots det är det mycket som fortfarande inte konverterats till Google Analytics 4, men arbetet fortgår att importera värdefulla, användbara funktioner till analysverktyget som förmodligen kommer bli majoriteten av alla marknadsförares hemvist de kommande åren.
Google meddelade förra veckan att de byggt ut sitt målgruppsverktyg för att inkludera fler dimensioner och mätvärden, som kan komma väl till pass för den som flitigt använder målgruppsanalyser i sitt arbete.
De fem nya dimensionerna som lagts till är följande:
- Land
- Manuell term (UTM-term)
- Information om mobil enhet
- Minut
- Nya eller återkommande
Utöver detta har även mätvärdet Sessionslängd lagts till.
Tilläggen möjliggör att kunna definiera sin målgrupp ännu tydligare och gör rapporteringen mycket mer hjälpsam. Förhoppningsvis kan Google hålla på takten och fortsätta introducera fler dimensioner och mätvärden till sina rapportverktyg, speciellt med tanke på att deadline för GA4-adoptionen globalt är annalkande.