Risker med att byta webbplats
Er nuvarande webbplats (oavsett vilka brister den har) kanske rankar väldigt bra på vissa specifika sökord. Den kan sedan lanseringen ha fått många externa inkommande länkar från andra domäner vilket kan ha en stor effekt på vilken synlighet er webbplats har i Googles sökresultat. Det finns även en risk då det sker strukturella förändringar i form av ändrat innehåll (informations/produkttext), url-struktur och webbplatsstruktur (förändring av landningssidor)
Konkret kanske du eller en webbdesigner vill banta ner innehållet för att passa en slimmad design, vilket kan medföra att innehållet blir mindre relevant på en sida som Google redan tycker är bra – som i sin tur resulterar i att sökorden rankar sämre.
Det kan även vara så att ni slår ihop tidigare separata sidor som ni anser gå hand i hand. Vilket kan vara bra, men det kan också vara dåligt om relevansen blir för bred (om man mixar för många olikartade nyckelord).
Om du gör det motsatta, det vill säga att du delar upp en sida i fler separata sidor vilket vi allt som oftast rekommenderar då det är bra med nischade landningssidor, finns dock risken att innehållet blir lidande i form av bristande kvalité och att det inte är tillräckligt rikt.
Ett annat scenario som kan inträffa när ni byter domän är att de gamla länkarna slutar fungera då det ofta även sker en strukturförändring på era landningssidors url:er. När detta sker så tappar de sidorna som har fått länkar den länkkraft som sidan har byggt upp sedan starten. Genom att följa vår guide undviker du missarna.
SEO-guiden för ny webbplats innehåller:
- Sökordsanalys följt av webbplatsstruktur
- Innehåll på landningssidor
- Ompekningar från den gamla webbplatsen
- Om du ska byta domän
- Säkerställ funktionaliteten
Steg 1: Sökordsanalys följt av webbplatsstruktur
Vi har lagt märke till att det finns en generell okunskap bland företag och webbyråer om vad en väl genomförd sökordsanalys kan göra för ens beslut i uppbyggnadsfasen av en ny webbplats. I dagsläget så bygger många företag webbplatser helt utifrån ett estetiskt perspektiv utan att ha en genomtänkt idé om hur man skall driva trafik och trafiken ska konvertera till kunder. Det är vanligt förekommande att det chansas en del med vad för typ av innehåll, menyval och antal landningssidor som webbplatsen bör ha.
Vi rekommenderar starkt att göra en sökordsanalys innan du påbörjar ”bygget” av den nya webbplatsen. På så sätt får du bra data om vilka sökord och termer som potentiella kunder faktiskt söker på. Och när du väl har den datan så kan du även ta väl genomtänkta beslut om vad för typ av landningssidor du bör skapa respektive skippa. Det finns en drös med verktyg du kan nyttja för att ta fram sökord och se potentialen i dem.
Det vanligast förekommande verktyget är Googles egna som heter “Sökordsplaneraren” (Google Keyword Planner), detta är en bra grund att stå på då du får ut data för hur många det är som söker på ordet per/månad. Du ser även den så kallade “svårighetsnivån” (konkurrensen) ordet har om du tänker annonsera på det. Sen är det givetvis upp till dig vad du väljer att göra med den data du får ut. Ett litet tips är att se över sökvolymen för ordet, det kanske har 3000 sökningar/månad vilket är mycket. Men ställ dig själv följande frågor:
- Ordet har jättemånga sökningar, men är det för brett?
- Bör jag välja ett mer nischat ord för att fånga rätt målgrupp/besökare?
- Hur ser konkurrensen på Google ut för ordet, vilka “jättar” kommer jag att konkurrera med? (Gör en sökning på ordet och se vilka företag som ligger på första sidan och dra en slutsats om det är realistiskt att “vinna över dem”)
- Är det värt att försöka optimera mot ett ord där möjligheten till bra ranking är liten?
När väl sökordsanalysen är genomförd och du har valt ut vilka ord du vill optimera webbplatsen mot så bör du göra en webbplatsstruktur. För att exemplifiera: Husentreprenörer bygger inte fastigheter utifrån en känsla. De påbörjar inte bygget utan att ha en plan för hur slutresultat skall se ut i detalj. En arkitekt har tagit fram en planritning och skiss som byggfirman, elektrikerna, vvs-montörerna följer till punkt och pricka för att få ett så bra slutresultat som möjligt.
Så varför skall vi göra annorlunda? Vi borde applicera samma tänk i vårt arbete när vi bygger vår webbplats. Vi vill ju att vårt byggprojekt (webbplatsen) skall vara så genomtänkt som möjligt så att besökarna lätt hittar in till oss. Därför måste vi ha en genomtänkt plan (en webbplatsstruktur). Skissa på hur menyn ska se ut, se över vilka kategorier och underkategorier du skall använda och gör om gör rätt tills att du känner dig nöjd med strukturen. Genom att använda data från sökordsanalysen så går du alltså från ”tro” till att faktiskt ”veta” hur din struktur bör se ut för att ge dig själv chansen att ranka bra på de sökord du vill synas på.
Steg 2: Innehåll på landningssidor
En fråga som är vanligt förekommande bland våra kunder är: Vad ska jag skriva för innehåll? Det är svårt att säga exakt vad du skall skriva för att Google skall ”gilla” dig. Men en bra början för att komma igång är att undersöka konkurrensen. Vilka sidor väljer Google att prioritera och hur arbetar era konkurrenter med sina landningssidor? Uppfinn inte hjulet på nytt, ta inspiration av befintliga sidor som gör det bra – men gör det bättre. Här kommer några riktlinjer från oss:
- Ämne
Du ska naturligtvis hålla dig till ämnet på dina landningssidor. Sökordsanpassa innehållet med relevanta sökord och relaterade termer, utan att det blir onaturligt. En text ska alltid vara skriven till besökare – uppfyll deras söksyfte.
- Omfattning
En mycket god innehållsrikedom är ett bra riktmärke för synlighet. Däremot finns ingen magisk gräns på hur många ord du ska använda för att driva organisk trafik. Textmängden ska aldrig påverka kvalitén.
- Struktur och läsbarhet
Ingen användare uppskattar att endast möta en vägg en text efter ett klick i sökresultatet. Strukturera texterna på ett sätt som gör det enkelt att ta till sig. Sidor med längre innehåll får gärna involvera styckeindelningar, bilder eller funktionalitet som t.ex en expanderbar textruta där besökaren väljer om man vill se all text eller ha den minimerad – för att öka läsbarheten ytterligare.
- Var unik
Se till att innehållet är unikt, dvs. kopiera aldrig innehåll från interna eller externa sidor. Detta är speciellt viktigt om man tar inspiration från konkurrerande webbplatser.
Steg 3: Ompekningar från den gamla webbplatsen
Det som ofta går hand i hand med nylanseringar är att webbadresser (URL:er) skrivs om samt att strukturen av sidor på webbplatsen förändras. Webbplatsens gamla adresser blir då brutna och meddelandet ”Sidan hittades inte” visas, detta är dåligt av många anledningar.
För det första vet inte Google vart innehållet är flyttat. Besökare kommer alltså mötas av en ”Sidan hittades inte”-sida när de klickar på er i sökresultatet. Risken är hög att användaren backar tillbaka och väljer en annan fungerande sida hos en konkurrent. Webbplatsen kommer börja tappa placeringar snabbt och det kan ta mycket lång tid innan Google börjar ranka den nya strukturen.
För det andra så kommer inkommande länkar från andra webbplatser att länka till döda sidor. Liknande scenario som ovan inträffar. Men förutom detta så kommer även Googles länkalgoritmer att sluta vidarebefordra länkkraft till er sajt. Länkkraft är en betydande rankingsignal, vilket resulterar i ännu större tapp.
Som tur går detta att åtgärda med så kallade ompekningar – där man hänvisar den gamla URL:en till den nya sidan. Ompekningar ska ske med svarskoden 301-redirect, exempelvis från https://www.exempel.se/products/adidas-stansmith (tidigare adress) till https://www.exempel.se/skor/adidas/stan-smith (ny adress).
Detta gör att användare alltid hamnar på rätt sida. Google kommer att förstå vart innehållet är flyttat och även distribuera länkkraften korrekt till den nya sidan.
För att lättast göra ovanstående så rekommenderar vi att du tar fram två listor. En lista med alla sidor från den gamla webbplatsen och en lista med samtliga sidor på den nya webbplatsen. Därefter så parar du ihop de gamla sidorna med närmsta relevanta sida på den nya strukturen och implementerar en ompekning mellan dessa.
Blogginlägget fortsätter längre ner.