7 tips för att lyckas med Instagram Stories

Karin Larsson | 2018-05-09 | Sociala medier

”Hur lyckas man med Instagram Stories?”

Så löd en av frågorna vi fick in och besvarade i vår livesända frågestund om sociala medier. Instagram Stories är en guldgruva för den kreativa och en utmaning för den där slipsknuten sitter tight. Hur hittar man egentligen rätt bland dansande enhörningar och platstaggar? Hur plojigt får det bli och är det ens någon som tittar? Vi har sammanfattat våra bästa tips som hjälper dig som företag att hitta rätt och lyckas med Instagram Stories.

Vad är Instagram Stories?

Instagram Stories, eller Händelser på svenska, kan ses i cirklarna högst upp i Instagramflödet och är en serie videos eller bilder smyckade med text, filter, emojis och gif:ar. De lever i 24 timmar innan de försvinner från flödet. Många av följarna tittar främst på Stories och på vanliga flödet i andra hand. Stories kan sparas ner som ”höjdpunkter” och lever då längre på din profil.

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du ha hjälp med din närvaro på Instagram? Låt oss hjälpa dig!

Kontakta oss!

Våga testa

Våga lek med formatet, experimentera, följ upp och testa igen. På så sätt lär du dig vad som funkar för er. Du kan följa upp hur det går för dina Stories via statistiken som du kommer åt via ikonen uppe till höger i din profil. Du hittar er tonalitet, vad som lirar med övrig kommunikation och ert varumärke. Du lär dig vad dina följare uppskattar, vad som ger engagemang och räckvidd. Genom att våga testa och hålla koll på utfallet hittar du helt enkelt din Story. Så väga lämna strategibordet och börja göra. Utvärdera och förbättra.

Våga vara personlig

Formatet är mer tillåtande än det traditionella flödet. Era följare är med på den premissen. Här har ni alltså chansen att visa upp vad som händer bakom kulissen och att vara lite bjussig. Era följare kommer troligen uppskatta att se en personligare lite mer transparent bild av ert företag och formatet passar bra för det.

Nyttja möjligheten att bygga en historia

Låt flera bilder och filmer tillsammans skapa en sammanhängande historia. Ställ en fråga, följ upp med svar, följ upp med reaktioner. Visa inför, under och efter. Lek med gif:ar, filter, stickers eller varför inte skapa en omröstning? Skapa nyfikenhet för följarna att kolla in dina Stories. Nyttja möjligheten till storytelling.

Var frekvent och aktuell

Posta ofta. Varje gång du postar nytt hamnar din Story på förstaplats i uppspelningsraden. Tala om vad som händer just nu. Inte vad som hände förra veckan. Där är det vanliga flödet mer förlåtande. Att använda funktioner som de är tänkt att användas, är en huvudregel när det gäller alla sociala medier. Både följare och algoritmer gillar att du följer reglerna.

Använd hashtags och platstaggar

Vidga din följarskara genom att använda hashtags i din Story! Använd även funktionen där man väljer en geografisk plats för sin story. På samma sätt som man kan platstagga (dvs. ange en plats där fotot är taget) en vanlig post kan man platstagga sin Story. Då får du in en sticker i din Story som talar om platsen vilket kan vara kul för dina följare att se och du får dessutom chans till bättre synlighet. På Instagrams utforskarläge (klicka på förstoringsglaset längst ner) ser du ett antal Stories från konton du inte redan följer. Den första du ser är en geografisk Story över inlägg platstaggade med just den geografiska taggen. Om du har tur och kommer med där har du chans att nå helt nya följare!

Vad ger detta mina följare?

Fråga dig själv: Skapar detta något som helst värde för mina följare? Ställ dig den kontrollfrågan innan du postar något. Om svaret är nej, posta inte. Glöm inte heller att svara och interagera med era följare. Eventuella kommentarer hittar du under det lilla pappersflygplanet till höger på din ”hemknapp”.

Spara ner dina höjdpunkter

Dina bästa Stories kan du spara ner till det som kallas för ”höjdpunkter” som ligger under din bio på din profil. Här har du som företag en bra yta att jobba mot nya följare. När en följare upptäcker ditt konto går hen troligtvis in på din profil och höjdpunkternas fina placering gör dem extra klickvänliga. Skapa en passande Story som sammanfattar vilka ni är, vad ni gör, vad ni erbjuder, eller något annat ni vill använda för att ge ett first impression. Genom att klicka på ”Skapa ny” kan du välja ut Stories från hela ditt arkiv till din höjdpunkt.

Lycka till med era Stories!

Intresserad av att lära dig mer om sociala medier? Gå kurs hos oss!

Läs mer om våra kurser i sociala medier

Karin Larsson

Karin har drivit och utvecklat projekt inom digital kommunikation och e-handel i tio år och är Google Analytics Qualified (IQ). I och med flytt från lägenhet i stan till hus, barn och förkultiverade dahlior är Karin en growth hacker även privat.

Kontakta oss idag!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Relaterade tjänster

    Annonsering på Instagram

    Miljontals svenskar använder Instagram varje dag! Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa.
    Läs mer

    Instagram Shopping

    Instagram shopping är ett effektivt sätt att nå ut till sina följare och ge dem möjligheten att klicka sig vidare just till den produkt som de har sett i sina flöden. Snyggt och enkelt!
    Läs mer

    Innehållsstrategi för sociala medier

    Allt innehåll bör utgå ifrån din strategi. I strategiarbetet utgår vi från ditt företag, varumärke och affärsmål. Genom att skapa ett ramverk och strategi för ditt innehåll vet du att du skapar innehåll som tar dig närmare dina mål.
    Läs mer