5 SEO-myter under lupp – Vad är sant och falskt?

Ludvig | 2018-03-21 | Sökmotoroptimering

I och med att SEO förändras i takt med att nya tekniska förutsättningar, uppdateringar och idéer uppstår kan det som var en sanning för några år sedan vara osant idag. Kanske är det därför som vissa som ska köpa SEO upplever ämnet som knepigt. Att det inte finns några tydliga svar om vad som gäller och inte. Så tycker inte vi att det ska vara. Läs vidare för att få uppfattning avseende vad som är sant och falskt av det som ofta sägs om SEO. Saker som har upprepats så många gånger att de har blivit myter. Känner du att du inte vet vad din nuvarande byrå gör för dig? Ta en titt på den sista punkten direkt.

”Fler besök på sidan är det viktigaste för att ranka högre”

Falskt. En vanlig föreställning är att antalet besök på en sida är det viktigaste för att ranka bättre i Googles sökresultat. Rankingen skall inte påverkas i hög grad om besökarna hittar till dig genom länkar eller använder adressfältet. Om besökare kommer från Googles sökresultat kan detta påverka, men det är mer invecklat än bara ett klick.

Föreställ dig att du har en fysisk butik som ligger perfekt stationerad på en populär shoppinggata. En konkurrerande butik finns på samma gata, men på ett sämre läge. Du ser en stor del kunder komma in i din butik och vända i dörren, för att sedan direkt gå till din konkurrent och stanna där. Det är ett tydligt tecken på att din konkurrent har ett mer attraktivt erbjudande.

Precis den här typen av användarbeteende ser även Googles algoritmer. Säg att du rankar högt på ett sökord och de flesta användare klickar sig in till din webbplats. Men istället för att stanna, så återvänder de snabbt till sökresultatet och klickar på en konkurrent under dig och stannar länge där. Google kan se det som ett tecken på att din konkurrent uppfyller användarens ändamål bättre. Kanske är konkurrentens hemsida mer användarvänlig och lättnavigerad. Följden kan bli att din konkurrent rankar bättre än dig – även om du har fått precis lika många besök från sökresultatet. Läs mer om det i den här texten från Link-assistant.com.

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du själv lära dig mer om SEO? Anmäl dig till någon av våra kommande SEO-kurser i Göteborg eller Stockholm.

Läs mer om våra kurser i SEO

”Texter blir alltid sämre när de anpassas för SEO”

Falskt. Tråkig ”keyword stuffing”, eller att trycka in så mycket nyckelord i en text att den blir obegriplig, är inget man ska syssla med om man vill synas i sökresultaten. Det är bättre att skriva med tydliga och raka termer som kunder söker på och förstår. Google gillar texter som gör deras användare nöjda och en del av användarna är även dina potentiella kunder. När du publicerar texter som potentiella kunder/Google-användare gillar kommer alltså Google att föredra de texterna.

En SEO-anpassad text bygger på en kombination av innehåll och struktur. En expert ska kunna bibehålla kärnan, värdet och tonaliteten men samtidigt lägga in relevanta och strategiska sökfraser på rätt ställen. Det handlar om att hitta kreativa sätt att strössla SEO på toppen av glassen som är din text.

”Ju fler inkommande länkar från externa webbplatser, desto bättre”

Falskt. Det fanns en tid då hög ranking gick att uppnå genom att få i princip så många länkar som möjligt publicerade på andra webbplatser. Idag har Google anpassat sina länkalgoritmer för att bättre förstå vilka länkar som har ett verkligt användarvärde. Nyckelord som utmärker en bra länk är relevans och kvalitet.

Om en webbshop som säljer hundleksaker får en länk från en tandläkarmottagnings hemsida kommer den troligtvis inte ses som relevant av Google. Om en hundbloggare däremot länkar till webbshoppen kan det ses det som mer relevant och kan bidra till förbättrad rankning. Dessutom är en länk från en populär hundbloggare mer värdefull än 100 länkar från helt nystartade hundbloggar. Den populära hundbloggen har troligtvis egna inkommande länkar från relevanta källor och ses som mer auktoritär av Googles länkalgoritmer. Läs ett av våra egna blogginlägg om länkar här!

”SEO är ett projekt med ett tydligt slut”

Falskt. På Be Better Online arbetar vi mot dina uppsatta affärsmål, men SEO blir man aldrig riktigt färdig med. Ungefär som med kondition måste man arbeta löpande med den för att hålla formen på topp. Slutar du arbeta med din SEO kommer konkurrenter som jobbar aktivt med sin snart springa om dig på det digitala löpspåret.

Mer konkret är det viktigt att arbeta löpande med SEO för att bland annat publicera nya sidor, ersätta inaktuellt innehåll, se till att dina länkar fortfarande är relevanta och hänga med i sökmotorernas utveckling.

”Det är svårt att förstå vad vår SEO-byrå gör för oss, eftersom det är så abstrakt och komplext”

Borde vara falskt. En seriös aktör ska kunna förklara för dig vilka insatser de gör och hur ofta. Den här typen av transparens är långt ifrån omöjlig att uppnå. SEO är inte så abstrakt som det kanske verkar, och komplexiteten ska kunna förklaras av den som kan sin sak. Bland annat innebär SEO att skapa innehåll genom att förstå och möta användarens behov, att göra det möjligt för människor och sökmotorer att upptäcka innehållet, göra hemsidor mer lättnavigerade, att optimera snabb laddning av sidor och andra konkreta mål som ska skapa mervärde för dig.

Ludvig Larsson

Ludvig, kallad Ludde, vurmar för allt som har med organisk trafik att göra. Han har jobbat med sökmotoroptimering sedan 2011 och är Google Analytics Certified (IQ). Ludde lever sporadiskt som digital nomad och är ofta på resande fot.