1. Marknadsföringsaktiviteter: bjud på värde innan du blir säljig
Vårt första tips är att inte vara för säljig i Facebook-marknadsföringen på din företagssida. I annonseringen är säljfokuset mer naturligt, men i flödet på företagssidan handlar det om att ge dina potentiella kunder en anledning att följa dig. Vad får de ut av det?
Du kan till exempel dela med dig av värdefulla tips, härlig inspiration eller något annat som passar målgruppen och din bransch. Säljer du möbler skulle du kunna visa upp 10 mattor som lyser upp vardagsrummet. Driver du en snickerifirma skulle du kunna låta ett par snickare berätta om det konstigaste de har i sina verktygslådor. Ett tips är att sedan rikta Facebook-annonser mot personer som har interagerat med de här inläggen på din företagssida.
2. Underskatta inte bild och video
Bilder och videor är guld värt på sociala medier. Plattformarna är fullproppade med information. För att lyckas med marknadsföring på Facebook gäller det därför att sticka ut. Och något som kan få trötta scrollare att stanna upp är högkvalitativa och relevanta bilder och videor.
Generellt är det bra att använda bilder som fokuserar på så få saker som möjligt i dina marknadsföringsaktiviteter på Facebook. Särskilt i mobilen där bilderna är små. Då måste de vara tydliga för att mottagaren ska uppfatta vad de föreställer. Se även till att bilden är relevant för vad annonsen eller inlägget handlar om.
Är du osäker på vilka bildstorlekar och format som passar? Använd vår lathund för bildstorlekar på sociala medier!
3. Våga vara aktiv på Facebook
Det kan kännas lite läskigt att släppa ut håret och lossa slipsknuten för att börja använda Facebook mer aktivt som en del av marknadsföringen. Men behåll tänket kring vad som passar ditt varumärke, fundera en extra gång innan du klickar iväg kommentarer och kör på. Det kommer troligen löna sig betydligt mer än att inte göra någonting. Till exempel kan du:
- Dela innehåll som är relevant för ditt område och som dina potentiella kunder kan tänkas uppskatta. Det här är ett enkelt sätt att vara hjälpsam snarare än säljig. Särskilt för de där stunderna när du helt enkelt inte hinner skapa eget innehåll. Passa på att lägga till en kommentar från ditt företag om innehållet.
- Bjud in användare att gilla din företagssida. Kom ihåg att berätta varför du bjuder in personerna och varför de ska följa dig. Till exempel för intressanta tips eller så att de kan hålla koll på dina event. Varför inte bjuda in de som gillade ditt senaste inlägg?
- Häng i kommentarsfältet. Släpp inte inlägg vind för våg så fort de är publicerade. Vårt marknadsförings-tips är att följa vad som händer i kommentarsfälten på din företagssida på Facebook. Gilla kommentarer och svara där det är relevant. Håll dig neutral om det skulle dyka upp negativa åsikter.
- Öppna upp för meddelanden. Om du vill använda Facebook som en smidig plats för dialog med dina kunder bör du aktivera messenger-funktionen. Idag finns flera smarta funktioner som gör det mer realistiskt hanterbart. Till exempel kan du lägga in meddelanden som skickas automatiskt när du är upptagen med annat eller inte är på jobbet.
4. Marknadsför inlägg och annonsera på Facebook
Att plötsligt sätta upp en annonsbudget för Facebook kan kännas som ett stort steg. Men idag prioriterar plattformen betalt innehåll och du kan behöva sponsra innehåll för att det ska visas ens för dina följare. Det finns två olika sätt att köpa synlighet: annonsering av ett inlägg som redan finns och att skapa fristående annonser.
Genom att köpa synlighet får du helt enkelt en större publik än ett vanligt inlägg hade fått. Jämfört med annonser är det enkelt att hantera, eftersom du har färre val att göra. Om du har jobbat med en företagssida tidigare har du troligen blivit uppmanad av Facebook att marknadsföra inlägg direkt på företagssidan. Det går till så att du skapar ett vanligt inlägg och väljer att sponsra det i samband med publicering. Då får du fylla i:
- Målgrupp mer generellt: Med breda penseldrag kan du välja vilka du vill att inlägget ska nå. Till exempel baserat på ålder, stad och om personerna har interagerat med din företagssida.
- Ditt budgettak: För att du ska känna dig trygg i att du inte spenderar för mycket får du ange var du vill dra gränsen för kostnader.
- Tidsperiod: Du väljer hur länge du vill marknadsföra inlägget på Facebook.
För att få till mer proffsig sponsring av existerande inlägg kan du använda verktyget Facebook Ads Manager. Det är samma verktyg som du skapar fristående annonser i. Genom att sätta upp annonser här får du betydligt fler möjligheter till anpassning. Till exempel kan du rikta annonsering för ridkläder mot hästintresserade och visa ett särskilt erbjudande för de som fyller år snart. Du kan även påminna de som har besökt din webbplats om produkterna som de tittade på men inte köpte. Men det handlar inte bara om målgrupper, Ads Manager ger dig även andra fördelar. Risken att du råkar visa en annons onödigt många gånger för samma personer är till exempel större om du boostar inlägg direkt på företagssidan istället för att använda Ads Manager.
5. Mät resultaten av din marknadsföring på Facebook
För att ta reda på vad som fungerar gäller det att mäta utfallet. Facebook ger dig stora möjligheter att göra just det. Men du kanske suckade djupt inombords redan när du såg ordet ”mät”? Visst, statistik är svår att sålla i och det kan vara en rejäl uppförsbacke att sätta sig in i allt och förstå hur siffrorna ska tolkas. Men det är väl värt det för att sluta gissa om vilka marknadsföringsaktiviteter på Facebook som verkligen når framgång.
Skulle du vilja få mätresultaten serverade på silverfat? Då är Socialrapporten från oss ett bra alternativ. Du får regelbundna rapporter om hur dina sociala medier presterar, i ett lättförstått format som du kan ta in medan du dricker ditt eftermiddagskaffe.
Hör av dig så berättar vi mer om att mäta resultat på sociala medier!