Få B2B och B2C att känna sig som hemma på webbplatsen
Drömscenariot är ju att alla potentiella kunder känner att de har hittat rätt när de kommer in på webbplatsen. Att försöka nå alla på en gång kan leda till att innehållet blir tillintetsägande för mottagarna. Och det får dessutom förmodligen sämre positioner i sökresultaten.
Därför kan det vara bra att skapa sidor för de olika målgrupperna. Om det är relevant att dela upp webbplatsen i tydliga delar för B2B och B2C är det en bra början att göra det.
En sökordsanalys för de olika målgrupperna kan hjälpa dig att få till en struktur av sidor på webbplatsen som besvarar olika målgruppers frågor. Analysen blir även en grundbult i din sökmotoroptimering, som hjälper fler i målgrupperna att hitta rätt!
Rekryteringsfirmor vill till exempel ofta nå både företag och kandidater (privatpersoner). Då kan man strukturera webbplatsen och optimera separata sidor för de olika målgrupperna. Till exempel med sökfraser som ”rekrytering Stockholm” för företagen och ”jobb Stockholm” för kandidater – för att förklara på ett förenklat sätt.
Annonsera mot företag och privat var för sig
Utifrån sökordsanalysen (som vi nämnde tidigare) kan du också dela upp din Google-annonsering för att möta olika målgrupper. Länka till sidor för företagskunder eller sidor för privatkunder beroende på målgrupp. Och anpassa innehållet för att matcha mottagarna du försöker nå.
Du kan även använda remarketing (påminnande annonsering som dyker upp från varumärken man har interagerat med) för att nå målgrupperna med budskap som passar dem. Till exempel kan du visa en annons för personer som har besökt en sida för företag på din webbplats – och en annan för de som har varit på en sida för privatkunder.
På så sätt blir annonseringen mer relevant för mottagarna, vilket ofta leder till att den blir mer lönsam för dig.
Mät resultat för B2B och B2C med olika KPI:er
Kanske vill du att B2B-målgruppen ska göra andra saker på webbplatsen än B2C-målgruppen. I de fallen rekommenderar vi att mäta framgång på olika sätt.
Vi pratade tidigare om att dela upp webbplatsen i olika delar för B2B respektive B2C. Det har till exempel rekryteringsföretaget Wise IT gjort, så låt oss kika på hur de skulle kunna mäta sina resultat.
För B2B skulle man till exempel kunna mäta antalet ifyllda kontaktformulär på sidor som IT-rekrytering. För B2C (kandidater) skulle man till exempel kunna mäta antalet inskickade ansökningar på lediga tjänster.
För olika steg i köpresan skulle man även kunna mäta besök på de olika sidorna. Och mycket mer. Det går även att dela upp mätningen i resultat för B2B respektive B2C på andra områden, som annonsering på Google och sociala medier.
Läs mer om att mäta olika steg i den digitala köpresan.
Ta reda på var B2C- och B2B-målgrupperna finns
Om vi rör oss till sociala medier hamnar vi i en lite knepig sits igen. Ska man ha två konton på varje plattform – ett som riktar sig till företag och ett för privatpersoner?
Återigen, här gäller det att se på situationen för ditt företag. Är båda målgrupperna mottagliga för samma budskap? Om inte, på vilket sätt vill de ha olika sorters innehåll?
Och måste du dela upp kanske du kan göra det mellan plattformarna istället. En klassisk uppdelning är att LinkedIn blir mer B2B, medan Facebook och Instagram blir mer B2C. Men det behöver inte vara den bästa strategin.
Det är viktigt att tänka på de potentiella kunderna inom B2B som människor också. För det är ju anställda och företagare som fattar köpbesluten – inte företagen i sig. Och de här personerna finns kanske på Instagram och Facebook också. Kanske finns de inte på LinkedIn alls.
Enligt Svenskarna och Internet 2020 använde bara 14 procent av tillfrågade svenskar LinkedIn minst varje vecka under Q3 i fjol (jämför med 68% för Facebook och 60% för Instagram).
Och i vissa fall går det att ha ett flöde på Instagram eller Facebook som riktar sig till både företag och privatpersoner.
Ta en titt på hur de har gjort hos Stihl, som tillverkar motorredskap för trädgård och skog till privatpersoner och företag. De har lagt upp innehåll på Instagram som passar båda målgrupperna. Till exempel, här är ett inlägg med #arborist (mer B2B) och ett som ger enklare trädgårdstips (mer B2C).
”Hur prioriterar jag och får översikt?”
Känns det här stort och lite överväldigande? Nyckeln till att få pli på kommunikationen är struktur. Särskilt när du ska dela upp webbplats, sociala medier eller något annat i två målgrupper som B2B och B2C.
Vi brukar göra en aktivitetsplan för alla våra projekt, för att göra det tydligt vem som ska göra vad. Att dessutom ha en innehållsplan är ett stort plus, så att du kan hålla koll på all kommunikation på övergripande och detaljnivå. En webbplatskarta gör det enkelt att visualisera en ombyggd eller ny webbplats innan den är klar. En strategi för sociala medier hjälper dig spika vilka kanaler du ska använda för att nå vilka målgrupper.
Det är vanligt att behöva välja mellan att göra B2B eller B2C en prioritet i marknadsbudgeten. Och den prioriteringen kommer bli mer naturlig när du tar fram en strategi. Om du har mål som kräver en större satsning på den ena målgruppen faller det sig naturligt att lägga en större del av budgeten där. Ser du större potential i en målgrupp är det kanske bra att satsa mer på den. Samtidigt som du hittar en balans där båda målgrupperna fortfarande är med på tåget.
Strategier, analyser, planer och kartläggningar kan naturligtvis göras i all oändlighet. Men vill du ha hjälp att få pli på din digitala kommunikation och gå från spretigt till mätbart och datadrivet, hela vägen från idé till verklighet – vänd dig till oss.
Vill du hellre få fler tips om digital marknadsföring – kika på de relaterade blogginläggen.