Vad är en strategi som är always-on?
En marknadsföringsstrategi som är always-on innebär att du kör marknadsföring löpande.
Till skillnad från traditionellt ”kampanjtänk”, där man pumpar ut enstaka kampanjer med höga produktionskostnader då och då.
Bland annat det här kan ingå:
- Sökmotoroptimering och Google Ads – för att synas i Googles sökresultat, så att fler hittar dig
- Aktiva sociala medier, nyhetsbrev och företagsblogg – till exempel för att bygga en relation till potentiella och existerande kunder
- En användarvänlig webbplats – för att göra det lätt för besökarna att göra det du vill (som att genomföra köp/bli leads)
Listan skulle kunna göras hur lång som helst. Till exempel kan influencer marketing och traditionell offline-reklam också ingå. Poängen är att du går från att tänka en kampanj i taget till att ha en övergripande, löpande, strategi för din marknadsföring.
Och den röda tråden är att marknadsföringen alltid är igång – always-on!
Vad är bra med det då? Låt oss berätta om 4 fördelar.
1. Du kan förbättra dina resultat löpande
En stor fördel med always-on jämfört med kampanjtänk är att du sätter långsiktiga strategier och kan lära dig mer om din målgrupp allt eftersom.
I digital marknadsföring kan du mäta hur mottagarna reagerar på vissa insatser och i vilken grad det ger önskad effekt.
Säg till exempel att du har en annons som du vill att så många som möjligt ska klicka på för att komma till din webbplats. Då kan du mäta hur många som klickar. Om du upptäcker att väldigt få klickar kan du fundera på varför. Och det är enkelt att göra justeringar i annonsens inställningar och innehåll löpande.
Utifrån den här sortens löpande mätning och justeringar kan du lära dig vad din målgrupp svarar bäst på. Och få allt bättre resultat över tid.
Ju längre tid kampanjen får leva, desto mer data hinner samlas in.
Ju mer data som samlas in, desto bättre förutsättningar får du att optimera kampanjen och dra slutsatser inför framtiden.
Jämför det med att pumpa ut en tung, kostsam kampanj då och då. Och inte dra några lärdomar till nästa gång från resultaten.
2. Du kan skräddarsy vilka du når
Låter det inte bättre att marknadsföra när mottagarna är redo – än att köra korta och dyra kampanjer när mottagarna kanske inte är intresserade alls?
Idag finns det stora möjligheter att anpassa vilka som ser vilken marknadsföring online.
Till exempel kan du använda lookalike-målgrupper på sociala medier för att nå användare som liknar de följare du redan har.
Eller rikta vissa annonser mot personer som har besökt en viss sida på din webbplats. Och andra annonser mot personer som har besökt andra sidor.
När vi arbetar always-on sätter vi upp en plan för att hjälpa potentiella kunder mot ett köpbeslut. Den resa som kallas köpresan.
I början av köpresan känner personerna inte till att ditt företag finns – men kunskapen och intresset för det du säljer växer på vägen. Vilket tar oss till nästa punkt.
3. Du kan anpassa budskapet efter vad mottagaren är redo för
I och med att du kan anpassa målgrupper för digital marknadsföring kan du också anpassa budskapet efter dina mottagare.
Med utgångspunkt i hur bekant målgruppen är med dig sedan tidigare, kan du dra slutsatser om vilket budskap de är redo för. På så sätt blir din marknadsföring mer träffsäker.
Känner de inte till ditt varumärke alls sedan tidigare, är det till exempel ingen idé att visa ett ”kom och köp”-budskap. Istället kan du fokusera på att presentera företaget.
Med en marknadsföring som är always-on kan du alltså skräddarsy budskap för mottagare i olika stadier av resan mot köp. Och på så sätt gå från att pumpa ut masskommunikation till att ge en positiv upplevelse. Du möter kunden på kundens villkor!
4. Det är kostnadseffektivt
Genom att anpassa tajming och budskap kan du alltså nå ut till rätt person, vid rätt tid, med rätt budskap. Och raffinera allt detta över tid.
I och med att du kan förfina din marknadsföring på det här sättet blir always-on mer kostnadseffektivt än tillfälligt kampanjande. Med kostnadseffektivt menar vi lägre kostnader och mer mätbara resultat.
En kampanj kan gå bra eller dåligt. Oavsett om den går på TV (svårare att mäta) eller online. Men vad lär du dig egentligen av det som du kan dra nytta av till nästa gång?
Genom att börja bygga marknadsföringen efter kundernas perspektiv och köpresan i en strategi som är always-on kan du driva försäljning till en så låg kostnad som möjligt.
Vad behöver man för att sätta igång med always-on?
Det första du behöver är viljan att testa! Sedan tror vi att det blir lättare att komma igång om du sätter dig ner och ritar upp hur köpresan kan se ut hos dig.
Läs mer om hur i blogginlägget ”Så lyckas du med den digitala köpresan”.
Utifrån köpresan kan du sedan forma en övergripande strategi för ditt always on-arbete och välja ut mätbara KPI:er för att följa upp resultaten i alla faser.
Ungefär så här går det ofta till när vi tar oss an nya kunder. Så har du inte möjlighet att forma, genomföra och följa upp på den här sortens strategi inhouse är du välkommen att vända dig till oss.