Google Shopping och CSS – så får du kostnadseffektiv annonsering

Marcus Ö | 2018-12-18 | Strategi

Rabatter på dina annonskostnader! Det är vad CSS innebär för annonsörer just nu. Google försöker nämligen minska sin konkurrensfördel på sin egen plattform. Detta i och med att sökmotorföretaget har bestraffats för brott mot EU:s konkurrenslagar och vill undvika att det sker igen. Därför har de gjort det möjligt för annonsörer som dig att synas i Google Shopping till ett bra pris!

Vad är CSS?

CSS står för Comparison Shopping Services, med det menas jämförelsesidor för e-handel. CSS har blivit ett allt hetare samtalsämne under sensommaren och hösten, särskilt inom e-handelskretsar.

Det hela började i juni 2017 med att Google fick böter på 2,42 miljarder euro för att ha brutit mot EU:s konkurrenslagar genom Google Shopping, sökmotorns jämförande shoppingtjänst. Den är uppdelad i två delar som är knutna till varandra. Den första delen är en shoppingportal där besökare kan bläddra bland produkter, den andra delen är bildannonser vid sidan av de vanliga sökresultaten i Google. I ett pressmeddelande från Europeiska kommissionen säger Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, att ”Googles strategi för dess jämförelsetjänst handlar inte bara om att attrahera nya kunder genom en bättre produkt än sina konkurrenter. Istället missbrukade Google sin marknadsdominans som sökmotor genom att marknadsföra egna jämförelseshoppingtjänster i sina sökresultat och dämpa konkurrenters.”.

För att undvika fler och större böter har Google valt att öppna upp sin shoppingtjänst för andra jämförelsesidor. För dig som annonsör innebär det att även dina produkter kan visas i Google Shoppings sökresultat nu.

Så tjänar du på CSS

Google vill se till att fler CSS-företag testar den här nya möjligheten och det snabbt. För att göra Google Shopping ännu mer attraktivt för annonsörer har sökmotorföretaget gått ut med olika incitament under hösten.

Till en början erbjöd Google sig att betala tillbaka upp till 30 procent av dina annonskostnader. Återbetalningen gjordes i form av krediter för nästa månad. Efter första november har erbjudandet justerats. Nu kan du får en återbetalning på fem procent av annonskostnaderna. De här incitamenten gäller hur som helst endast för dig som annonserar genom så kallade Comparison Shopping Partners. Med det menas CSS-tjänster som uppfyller Googles specifika krav.

Men även för annonsörer som inte använder en Comparison Shopping Partner finns fördelar med att annonsera via en CSS. För när du gör det behöver du inte betala samma avgifter som du numera behöver i Google Ads. Anledningen är att det är tänkbart att andra tjänster tar en del av din annonseringskostnad som arvode. Google vill inte vara billigare än dem och på så sätt få en konkurrensfördel, därför har de också börjat ta en avgift. Om du annonserar direkt via Google Ads går 20 procent av budet direkt till Google, inte till annonsauktionen. Men den som annonserar via en CSS behöver inte betala den här kostnaden. Istället kan hela budet gå direkt till auktionen. Att kunna öka samtliga bud med 20 procent är ett rejält plus. Och att se till att lägga en så stor del av budgeten som möjligt på just annonsauktionen är självklart bättre för dig.

Har du frågor kring att annonsera via en CSS? Är du intresserad av att starta den här nya annonseringen? Hör av dig till oss på BBO så hjälper vi dig.

Marcus Öhman

Marcus har arbetat med webbutveckling, SEO och digital annonsering sedan 2009. Han känner Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads och LinkedIn utan och innan. Marcus kommer från Umeå, men bor idag i Katrineholm. På fritiden gillar han att spela spel och umgås med familjen.