Hur vi gjorde BBOFRUKOST till ett webinar med 800+ anmälda
Årets BBOFRUKOST tog steget från scenen till nätet och blev ett webinar. Även om vi hoppas att kunna träffa alla härliga deltagare i samma rum nästa gång, så är vi nöjda med hur vårt premiär-webinar blev.
I och med hög produktionsnivå, många anmälda, härlig stämning i chatten och ett grymt team bakom kulisserna och på scen är det svårt att säga annat. Så det går faktiskt att få till ett riktigt bra event online som ett B2B-företag i vår storlek – kanske kan ditt företag fixa det också?
I det här blogginlägget kommer vi dela med mig av några av de saker vi på BBO lärde oss på vägen och tipsa om hur du lyfter ett webinar. Låt oss sätta igång!
Välj ämne och skapa innehåll utifrån din målgrupp
Vad ska man prata om? Vårt tips är att fundera på vilket webinar din målgrupp gärna skulle gå på. Du kan till exempel utgå från vad dina kunder ofta frågar om och vad som väcker diskussion hos dem. Vilka spörsmål är det svårt att hitta svar på?
Vi ville fokusera på B2B den här gången, och kom fram till ämnet ”Så skapar du en leadsmaskin 2021”.
Sedan utformades innehållet utifrån våra talares stora kunskap på ämnet – och vad vi upplever att målgruppen är intresserade av. Vi får till exempel ofta feedback på BBOFRUKOST om att besökarna gillar de konkreta tipsen, så det fortsätter vi med.
För att göra besökarna ännu mer delaktiga i processen gjorde vi det möjligt att skicka in ”tittarfrågor” vid anmälan, som talarna svarade på i webinaret. De fanns även tillgängliga för att svara på frågor direkt under sändning i chatten (eftersom webinaret spelades in i förväg).
Hitta din scen
Det har ju som bekant blivit en del webinarier under våren. Det är lätt att känna ”gud vad skönt att förväntningarna på bild- och ljudkvalitet har sjunkit”. Men grejen är nog att förväntningarna hos deltagare ligger på samma nivå, medan företag ställer lägre krav på sig själva. Så resonerade i alla fall vi när vi skulle ordna vår digitala BBOFRUKOST.
Därför hyrde vi in oss på Gothia Towers och Studio Adapt, som har allt som behövs. Inte minst inspelningsutrustning, god ljudmiljö och bra ljussättning. Dessutom en scen som våra talare kunde använda.
Att skapa ljud och video behöver inte alltid vara en så stor grej – vi hyr inte direkt fotostudio varje gång vi tar bilder till våra sociala medier – men när vi bjuder in till ett event vill vi att det ska vara stämningsfullt. Oavsett om det är offline eller online.
Till en vanlig BBOFRUKOST hyr vi lokal, så varför skulle vi inte göra det när eventet blir ett webinar?
Planera kommunikationen
BBOFRUKOST brukar vara en milstolpe under året för oss internt och något som vi kommunicerar om en hel del externt också. Annars kanske ingen kommer!
Det gäller att börja i någorlunda god tid med att skapa kännedom kring att du ska hålla ett event. Att säga till i ett enda inlägg på sociala medier att ”vi kör webinar på torsdag och det ska handla om B2B-marknadsföring” kändes definitivt inte tillräckligt. Vi vill ju skapa en peppig känsla kring BBOFRUKOST så vi började i god tid med att kommunicera ”Save the date” och skapade sedan flera inlägg för att berätta om vårt event. Eventet ska vara något som deltagarna ser fram emot.
Därför planerade vi vår kommunikation kring eventet, för att så många som möjligt skulle få reda på att BBOFRUKOST:en var på gång och ha en chans att anmäla sig.
Vi använde oss bland annat av nyhetsbrev till våra prenumeranter, direktkommunikation till kunder, inlägg på våra sociala medier och blogginlägg som komplement.
Ge kunder och kontakter förtur
Vi tycker att event är ett superbra tillfälle att sprida extra glädje och vi-känsla med våra kunder. Därför gav vi BBO:s kunder möjlighet att boka platser på BBOFRUKOST före alla andra.
Innan anmälan blev offentlig gav vi dessutom våra nyhetsbrevsprenumeranter möjlighet att vara tidigt ute med att haffa en plats. Det är viktigt att de får ut något av att prenumerera på våra utskick. Och även om vårt vanliga nyhetsbrev bjuder på en hel del matnyttiga tips, så tänker vi att förtur till BBOFRUKOST kanske är lite extra roligt att få.
Gör en utvärdering
Om du har gått på några av våra frukostseminarier vet du att vi brukar göra utvärderingar digitalt efteråt. Det gör vi även den här gången.
I de här utvärderingarna ställer vi frågor om vad vi gjorde bra och vad som hade kunnat vara bättre. I och med det får vi värdefull input från dem som är viktigast – deltagarna. Och vi får möjlighet att göra eventet ännu bättre till nästa gång.
Det blir särskilt viktigt nu vid vårt premiär-webinar. När man gör något för första gången går det ju inte att veta på förhand vad som uppskattas.
Som morot för att fylla i utvärderingen erbjuder vi extramaterial. Förra gången blev det Exempelbonanza, nu blev det en användarmanual till leadsmaskinen.
Har du ett webinar på gång?
Om du var med oss på årets BBOFRUKOST – stort tack för att du deltog. I och med det har du redan börjat med vårt sista tips för att ordna ett bra webinar: att titta på hur andra gör. Vad gör de bra och vad hade de kunnat förbättra? Hur skulle upplägget kunna anpassas för din målgrupp?
Vill du få reda på när vi ordnar ett event nästa gång? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev!