Läs om Google Perspectives Filter, nya mätvärden i Google Analytics 4 & AI-branschens raketutveckling i veckans nyhetssvep!

Filip Majetic | 2023-06-20 | Digital marknadsföring

Efter att ha blivit utannonserad för drygt en månad sedan av Google i samband med deras produktkonferens, Google I/O 2023, så ska nu Google Perspectives-filtret ha lanserats skarpt till sökresultat i mobil för den amerikanska marknaden.

Google Perspectives är Googles senaste försök i att bredda sökresultaten till att också inkludera röster från platser som kanske inte alltid är särskilt prioriterade i sökresultat idag, såsom inlägg och trådar på forum och sociala medier, bilder och videos i både korta och långa format – typ TikTok och Youtube. I korta ordalag är det med andra ord ett filter du kan lägga på din sökning – exempelvis “upplevelser i New York” – och få mängder av tips från användargenererat innehåll på forum, sociala medier och liknande plattformar som fungerar som komplement till de typiska listsidorna och reseguiderna som annars hade populerat topp 10 i det organiska sökresultatet för en sådan sökning.

Exempel på hur Google Perspectives kan se ut – bild från Brodie Clarks artikel om ämnet.

Perspectives är ett led i Googles satsning på att lyfta fram mer “helpful content” i sökresultaten för att stävja slentrianskriven text utan någon särskild kontext och ge sökande bättre möjligheter att få tips och råd från etablerade experter och “riktiga” röster när de genomgår sin sökresa. Att ge sociala medier och foruminlägg mer plats ligger definitivt i tiden, speciellt med tanke på att vissa generationer av internetanvändare lägger stor tillit till nyheter och information som kommer från sociala medier.

I dagsläget finns ingen riktig info om när Perspectives kommer rullas ut till övriga världen, men det är förmodligen bara en tidsfråga. Vi kommer nog också kunna se det på desktop inom kort.

Med Perspectives fokus på användargenererade åsikter om en sökfråga i åtanke så vore det smart av webbplatsägare att idag förbereda sig på att bredda sin närvaro i sociala medier-kanaler ytterligare. Som resebyrå skulle man exempelvis kunna nyttja Youtube mer aggressivt för att skapa både korta och långa inslag om destinationer och vad man kan göra där för att på sikt ha en god chans att också synas i Perspectivefiltret längre fram. Om, eller när, Perspective rullas ut i Sverige finns det också en god anledning för exempelvis en ehandel att i högre grad delta i diskussioner och erbjuda incitament för användare att tala gott om ens varumärke eller produkter i sociala medier och forum.

6 nya dimensioner och mätvärden i Google Analytics 4 Audience Builder

Snart är det som sagt dags för Google Analytics 3 (eller Universal) att pensioneras och all datainsamling slutar efter juni. Trots det är det mycket som fortfarande inte konverterats till Google Analytics 4, men arbetet fortgår att importera värdefulla, användbara funktioner till analysverktyget som förmodligen kommer bli majoriteten av alla marknadsförares hemvist de kommande åren.

Google meddelade förra veckan att de byggt ut sitt målgruppsverktyg för att inkludera fler dimensioner och mätvärden, som kan komma väl till pass för den som flitigt använder målgruppsanalyser i sitt arbete.

De fem nya dimensionerna som lagts till är följande:

  • Land
  • Manuell term (UTM-term)
  • Information om mobil enhet
  • Minut
  • Nya eller återkommande

Utöver detta har även mätvärdet Sessionslängd lagts till.

Tilläggen möjliggör att kunna definiera sin målgrupp ännu tydligare och gör rapporteringen mycket mer hjälpsam. Förhoppningsvis kan Google hålla på takten och fortsätta introducera fler dimensioner och mätvärden till sina rapportverktyg, speciellt med tanke på att deadline för GA4-adoptionen globalt är annalkande.

Känner du fortfarande att GA4 är snårigt, har inte hunnit sätta upp din GA4-egendom än eller vill ha hjälp med att göra rapporter så är det något vi kan hjälpa till med via våra tjänster inom bland annat digital analys, datavisualisering och webbanalys.

Kontakta oss här, så kan vi se hur vi kan hjälpa dig!

Generativ AI-branschens raketutveckling

Okej, vi vet – det är förmodligen mycket snack om AI just nu. På BBO har vi tagit upp allt ifrån Google Search Generative Experience, hur du kan använda ChatGPT i ditt dagliga arbete och även diskuterat hur digitala marknadsförare kan anpassa sig till AI i arbetslivet, och det med rätta. Allt indikerar nämligen på att Generativ AI som bransch utvecklas i en takt som på många sätt saknar motstycke. Exploding Topics har i dagarna sammanställt data från diverse olika marknadsundersökningar som tydligt talar för tillväxten inom AI-utveckling.

Sammanställningen visar på flera intressanta datapunkter – exempelvis att branschen värderas till över tretton miljarder dollar och inom två år kan passera 22 miljarder dollar. Det kan låta som mycket, men samtidigt så ser vi AI-tech-startups som bara existerar i fyra veckor bli värderade till över en miljard svenska kronor av investerare. Anledningen till att branschen växer så mycket i värde tros vara på grund av hur mycket digital data som finns tillgänglig, hur lätt det är att börja använda sig av AI (som vi sett med ChatGPT), och att det på det senaste skett flera teknologiska genombrott inom maskininlärning.

Den övergripande adoptionsmängden av AI av arbetsmarknaden 2022 i USA var 23%, och förväntas öka explosionsartat till 46% vid 2025. Föga förvånande är det arbetsmänniskor inom marknadsföring och teknologi som använder sig mest av AI i sitt dagliga arbete (37% respektive 35%), medan framförallt åldersgrupperna Gen Z, Gen X och Millennials – föga förvånande är äldre generationer, som Boomers, inte de mest flitiga användarna av ny tech som AI.

I dagsläget är det främst mjukvara som använder sig av generativ AI – OpenAI, Midjourney, Bing och liknande verktyg har ju gått obemärkt förbi. Verktygsutveckling har för tillfället en marknadsandel på drygt 65%, men servicesektorn tros ta över inom sinom tid då den har en högre tillväxtsgrad än mjukvaruutveckling – så det är inte otroligt att vi kommer att se generativ AI användas i högre utsträckning i det dagliga livet inom serviceyrken.

Explosive Topics täcker fler intressanta datapunkter i sin sammanfattning, men det synliggör definitivt att vi står inför en smärre revolution i stil med när internet adopterades av samhället som sådant – förhoppningsvis kan vi dock undvika de mindre trevliga barnsjukdomarna från informationsrevolutionen, som ekonomiska bubblor och de långsiktiga, negativa aspekterna på hur den konstanta uppkopplingen påverkat oss som samhälle. Risken finns definitivt att vi kan se snarlika problem i kölvattnet av en högre integration av generativ AI i vårt dagliga liv. Men det är på samma gång en kittlande tanke att kunna se hur fort teknologin utvecklas, och hur villiga vi är att adoptera de nya, spännande nyheterna som pumpas ut.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.