Så skriver du texter som känns professionella – men inte tråkiga
När jag frågar våra kunder vilken ton de vill ha på sina texter kommer ordet ”professionell” ofta upp. Självklart! Det är inte konstigt att vilja föra sig på ett yrkesmässigt sätt för att uppfattas som seriös och kunnig. Men för den oinvigda kan det vara svårt att skriva texter som känns professionella och samtidigt engagerar och övertygar mottagaren. Läs vidare för tips på hur du fixar just det.
Skippa jargongen
För den som vill framstå som professionell är det lätt att falla in i en jargong med branschtermer, svåra ord och krångliga formuleringar. Ibland används ord som skribenten inte riktigt förstår. Ibland leder de krångliga meningarna till syftningsfel. Och även om grammatik, stavning och ordval är korrekt blir det svårt för läsarna att förstå.
Använd hellre så lättförstådda ord som möjligt. Formulera dig på ett sätt som är enkelt att följa. Säg att din målgrupp är ekonomichefer och vd:ar. De har inte tid att läsa igenom en text flera gånger och kanske googla några ord för att förstå vad du försöker säga. Det har i princip ingen annan målgrupp heller. Mer troligt är att de vill komma i kontakt med ett företag som uttrycker sig så att de hänger med. Texterna på webben är i många fall det första mötet du har med dina kunder. Om de inte förstår vad du skriver här kan de anta att du är otydlig överlag. Kanske väljer de en av dina konkurrenter som erbjuder tydligare information.
Testa att läsa texten högt för dig själv eller låta Word göra det åt dig. Klicka på ”Läs upp” under fliken ”Granska” så kan du lyssna på din text. Det finns även gratistjänster på nätet som kan läser upp dina texter åt dig. Fundera på om du skulle förstå innehållet om du var en av dina potentiella kunder.