Så skriver du texter som känns professionella – men inte tråkiga

Jessica Johansson | 2019-05-29 | Innehåll

När jag frågar våra kunder vilken ton de vill ha på sina texter kommer ordet ”professionell” ofta upp. Självklart! Det är inte konstigt att vilja föra sig på ett yrkesmässigt sätt för att uppfattas som seriös och kunnig. Men för den oinvigda kan det vara svårt att skriva texter som känns professionella och samtidigt engagerar och övertygar mottagaren. Läs vidare för tips på hur du fixar just det.

Skippa jargongen

För den som vill framstå som professionell är det lätt att falla in i en jargong med branschtermer, svåra ord och krångliga formuleringar. Ibland används ord som skribenten inte riktigt förstår. Ibland leder de krångliga meningarna till syftningsfel. Och även om grammatik, stavning och ordval är korrekt blir det svårt för läsarna att förstå.

Använd hellre så lättförstådda ord som möjligt. Formulera dig på ett sätt som är enkelt att följa. Säg att din målgrupp är ekonomichefer och vd:ar. De har inte tid att läsa igenom en text flera gånger och kanske googla några ord för att förstå vad du försöker säga. Det har i princip ingen annan målgrupp heller. Mer troligt är att de vill komma i kontakt med ett företag som uttrycker sig så att de hänger med. Texterna på webben är i många fall det första mötet du har med dina kunder. Om de inte förstår vad du skriver här kan de anta att du är otydlig överlag. Kanske väljer de en av dina konkurrenter som erbjuder tydligare information.

Testa att läsa texten högt för dig själv eller låta Word göra det åt dig. Klicka på ”Läs upp” under fliken ”Granska” så kan du lyssna på din text. Det finns även gratistjänster på nätet som kan läser upp dina texter åt dig. Fundera på om du skulle förstå innehållet om du var en av dina potentiella kunder.

Vill du ha Jessicas hjälp med att skriva texter? Kontakta oss idag?

Kontakta oss!

Fokusera på värdet

Tanken med texter som företag publicerar online är oftast att engagera, övertyga eller inspirera. Det uppnår du inte genom att skriva om dig själv från ett inifrånperspektiv. Fokusera på det som skapar värde för kunderna. Visa att du förstår dem genom att beskriva hur du löser deras problem.

Till exempel, säg att ditt företag har skapat ett fantastiskt system för smidig bokföring. När du presenterar det på din webbplats ska du inte skriva sida upp och sida ned om alla avancerade funktioner. Beskriv värdet det tillför användarna. Hur få knapptryck som krävs för att registrera ett kvitto, att de kan logga in från alla sina enheter, enkelt justera vem som får ändra vad och annat som de verkligen bryr sig om. Inget säger professionellt som att förstå kunderna.

Berätta hur det går till

När du förklarar hur saker fungerar blir kunderna inte bara trygga i vetskapen om vad som ska ske härnäst, du bygger även en uppfattning om att du vet vad du sysslar med.

Säg att du driver en målerifirma och listar dina olika tjänster på webbplatsen. På sidan för fasadmålning kan det vara bra att inkludera hur just det går till, vad gäller det som är viktigt för kunden. Till exempel när de måste de vara hemma och hur lång tid det brukar ta.

Fundera på vilka frågor dina kunder brukar ställa och se till att svara på dem så gott det går, även om du måste hålla dig på en allmän nivå. Missa inte att berätta för kunden vad de kan förvänta sig efter att de har kontaktat dig eller lagt en beställning.

Målerifirman skulle till exempel kunna skriva ”Ring eller mejla oss och berätta hur stor fasaden är, så återkommer vi med en skriftlig offert”. Låt oss ta ett annat exempel. Om du säljer kläder kan du kort beskriva leveranstiden och hur returer fungerar.

Alla har sitt eget sätt att skriva på, och regler är till för att brytas. Vi hoppas att det här blogginlägget har hjälpt dig på traven med skrivandet till landningssidor, blogginlägg, nyhetsbrev eller något annat format. Är du intresserad av att låta oss författa innehåll och texter åt dig? Hör gärna av dig!

Jessica Johansson

Sedan Jessica började jobba med digital kommunikation 2014 har hon skaffat journalistexamen och Proficiency in English-certifikat från Cambridge. Hon brinner för att göra det komplicerade lätt att förstå. När hon släpper tangentbordet är det hantverk och konserter som gäller.

Kontakta oss idag!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.