Dag 3: Grunden i en sökordsanalys
Idag skall vi lära oss det absolut mest grundläggande inom SEO, sökordsanalysen. Denna analys går kort sagt ut på att ta reda på hur människor söker relaterat till ditt ämne/din webbplats på Google.
Vad är en sökordsanalys?
Innan vi sätter igång så vill jag att du läser igenom följande två artiklar som behandlar vad en sökordsanalys är samt varför det är viktigt. Arbetet med sökordsanalyser skiljer sig från byrå till byrå och det är viktigt att läsa och hålla sig uppdaterad om hur andra arbetar med det för att skapa sig en bild angående hur man själv vill göra. Läs därför gärna igenom dessa guider innan vi går vidare:
Efter att ha läst dessa bör du kunna svara på följande frågor:
- Vad är long-tail sökord och varför är dessa viktiga?
- Vad står LSI-keywords för och vad är det?
- Vad för typ av verktyg kan du använda för att finna idéer till sökord?
- Vad för typ av verktyg kan du använda för att ta fram data för sökorden?
Dock kan det vara svårt att se hur man praktiskt arbetar med det. Hur matar man in sökord? Hur använder man keyword planner? Osv. Se den här videon ifrån Brendan Mace hur han arbetar med det praktiskt och finner så kallade Long Tail – sökord. Detta är inte den ideala sökordsanalysen enligt mig, men här kan du i alla fall se hur man får ut sökvolym och övrig data via keyword planner: https://www.youtube.com/watch?v=2zMYsUQvQg4
Att göra en sökordsanalys – steg för steg
Även om du nu kan ovanstående information i sömnen så förstår jag om det fortfarande är svårt att veta hur man skall börja. Här följer därför en steg för steg – manual kring hur man utför en hyfsad sökordsanalys. Det finns förstås mycket mer man kan göra, men dessa steg lär ge dig en bra analys att börja med.
- Definiera en lista där du skriver ner webbsidans syfte och företagets/privatpersonens verksamhetsområden. Ett bra exempel kan vara kategorierna på sidan. Definiera och skriv ner en lista på vad företaget eller privatpersonen gör. Skriv ner så många begrepp/termer du kan.
- Samla in data ifrån Google Search Console sökanalys. Här får du data ifrån Google angående vilka söktermer människor använder när de finner din webbplats.
- Sök efter webbplatsens konkurrenter och studera deras webbplatser. Vilka sökord syns dom på? Kan dessa appliceras på webbplatsen vi gör sökordsanalys för?
- Nu bör du ha en hyfsad lista med olika begrepp och termer. Ta dessa termer och begrepp och kör dessa i Long Tail Suggest för att Long Tail – söktermer på nuvarande lista.
- Slutligen kan du ta alla söktermer du samlat och gå till Keyword Planner där du matar in sökorden och använder dig av att få förslag på relaterade sökningar. Exportera all denna data och sätt ihop med nuvarande dokument.
- Ta nu hela listan på sökord som du har och rensa. Ta bort de sökord som inte är relevanta för webbplatsen och spara de övriga. Kategorisera likartade sökord tills alla sökord har en tillhörande kategori.
- Den rensade listan kan du nu gå till Keyword Planner och mäta sökvolym samt konkurrens på. Exportera datan till ett excel-ark. Nu har du förhoppningsvis en lista på relaterade begrepp kring webbplatsens verksamhet. Dessutom har du en uppskattning på hur många som söker på dessa begrepp per månad samt hur stor konkurrensen är (hur stor konkurrensen är kring annonseringen av produkter, tjänster eller övrigt kring detta begrepp) vilket talar om hur attraktivt det är att finnas på just det sökordet i förhållande till andra.
- Nu har vi en lista med sökord och data kring dessa. Baserat på datan bör du nu kunna se vilka kategorier samt direkta sökord som är mest lockande att gå efter. Prioritera de sökord som enligt dig ser mest lockande ut att gå efter vad avser relevans, sökvolym och konkurrens.
Gratulerar!
Du har nu gjort din första sökordsanalys. De sökorden du väljer att prioritera skall vi nu gå vidare med och sidoptimera för.
Dag 4: Att arbeta med On-Page
Innehåll är en av de viktigaste rankingfaktorerna enligt Google. Men vad är egentligen bra innehåll? Förstå och främst måste vi utgå ifrån vad den som söker utgår ifrån och har för avsikt med söktermen. Jag rekommenderar att du kollar på denna videon av Moz som beskriver hur man mappar och taktiskt skapar en plan för hur man bör arbeta med de utvalda sökorden ifrån sökordsanalysen.
Vilka On-Page faktorer bör man ta en titt på?
En av de bättre källorna till vad man bör arbeta med relaterat till sidoptimering anser jag vara Moz artikel som heter “A Visual Guide to Keyword Targeting and On-Page SEO”. Det här är en artikel som du måste läsa och sätta dig in i. Där har du en bra sammanfattning över vilka element man bör ta en extra titt på och vilka aspekter man bör sätta sig in i samt hur man optimerar dom mot utvalda sökord.
Har du läst artikeln? Bra! Du kanske lade märke till att den skrevs 2013. Då SEO rör sig i snabb takt har det hänt mycket i branschen och den generella åsikten om vikten kring olika element har förändrats. Läs igenom denna artikeln av Search Engine Journal ifrån 2017 som definierar vilka faktorer som är viktiga för 2017 och vad de bygger informationen på:
Därefter bör du läsa igenom denna artikel ifrån Backlinko där de i modern tid analyserat massvis av sökresultat och jämfört påverkande faktorer. Mycket intressant läsning som ger en hänvisning till vilka faktorer som bär mer vikt idag än andra:
Vad avser tekniska aspekter som:
- Längd på titeltaggar
- Längd på meta-beskrivningar
- Brutna länkar (404-sidor)
…och mycket mer så finns det bra verktyg för att snabbt på egen hand spindla en webbplats och få resultat tillbaka. Ett par exempel på dessa verktyg är:
Man bör även utföra en full teknisk analys av webbplatsen då det kan finnas tekniska aspekter som förhindrar webbplatsen från att få maximal synlighet i sökmotorer. Min bästa rekommendation är att utföra denna audit som pedagogiskt går igenom vad du bör titta på samt korrigera. Läs igenom den analysen innan vi går vidare.
Hur lång tid tar det innan jag får resultat?
Svaret på denna fråga varierar stort. En standard i branschen är att man brukar vänta ca 6 månader innan man utvärderar resultat men då det är mer faktorer än bara din On-Page optimering som påverkar din position i sökresultaten är frågan egentligen omöjlig att svara på. En bra artikel som behandlar problemen i detta och istället riktar om frågan till vad dina affärsmässiga mål med SEO är, är Forbes artikel “How Long Does SEO Take To Start Working?”.
Dag 5: Att arbeta med Off-Page
För att börja arbeta med Off-Page SEO måste vi först definiera vilka aspekter det består av. På länkverktyget Ahrefs blogg så finns en artikel som försöker definiera detta. I denna artikel kokar författaren ned Off-Page till följande aktiviteter:
- Att veta var din publik finns online och att aktivt finnas där och delta/bidra i aktiviteterna
- Aktivt gästblogga/bidra till andra webbsidor
- Att bygga ömsesidigt fördelaktiga relationer genom outreach-arbete
- Omnämningar, NAP (Name, Address, Phone), Recensioner, etc (för “Lokal SEO”)
- Co-Citations samt Co-Occurence
- Annonsering
- Länkbyggande
Läs gärna igenom den artikeln till fullo, men idag tänker vi främst fokusera på länkbyggande då det är det enda vi med säkerhet kan koppla samman till Off-Page samt där det finns en enighet i branschen.
Vad innebär länkbyggande?
Är inte länkbyggande emot Googles riktlinjer? Svaret är att det beror på hur du arbetar med det. Moz har sammanfattat en bra guide som visar på vilka taktiker som är White Hat och vilka som är Black Hat. Läs denna guide och memorera det som står där. Faktum är att du noggrant bör läsa hela deras guide om länkbyggande från början till slut.
Hur arbetar man taktiskt med att bygga länkar?
Det finns många olika sätt och idéer att bygga länkar på. Backlinko har en fantastisk guide kring detta som jag starkt rekommenderar dig att läsa. Om du direkt vill ha en lista på kreativa idéer kring hur man får andra att länka till ens webbplats bör du besöka denna underbara sida! Här finns över 180 olika tips och metoder för att bygga länkar. Sidan uppdateras löpande och håller sig på så vis modern. Du kan sortera på tid att anskaffa, länkvärde och ännu mer. Starkt rekommenderad läsning för att själv skapa sig tankar och idéer kring olika tekniker.
Verktyg för att arbeta med länkar
Ett problem med länkbyggande är att man inte manuellt kan leta sig igenom webben och ta reda på om någon länkat till ens webbplats. Som tur är finns det en hel del verktyg för att mäta resultat av länkstrategier. Några av dessa är:
Med dessa verktyg kan du få en uppskattning över hur stor länkkraft och domänstyrka webbplatser har att erbjuda. Förutom detta kan du även kontrollera varifrån webbplatser får sina länkar vilket ger bra underlag för att själv nå ut till dessa aktörer eller mäta tillväxten av inlänkade sidor till din egen webbplats. Gå gärna in och läs mer om vad dessa verktyg kan erbjuda dig och gör din egen bedömning över vad som passar dig bäst.
Dag 6: Att analysera användarbeteende
Förutom att skapa bra innehåll på webbplatsen och att ha stor popularitet i form av högkvalitativa inkommande länkar så bör man även studera användarnas beteende på webbplatsen. Detta kan bidra med unika insikter om kvaliteten på innehållet och hela användarupplevelsen.
Då kan man ställa sig frågan om vilka aspekter av användarbeteende som är viktigast att studera och analysera i SEO-syfte. Den här artikeln menar på att det är Click Through Rate (CTR), Dwell Time och Pogo-sticking. I samma artikel behandlas även hur man gör för att optimera mot dessa variabler.
Självklart finns det mycket, mycket mer aspekter man bör studera och sätta sig in för att förstå hur användare interagerar med webbplatsen. Bland annat konverteringsfrekvens, sessionstid, bounce rate och ännu mer. Rekommenderad läsning är det här blogginlägget om hur en sökmotor tolkar UX. Hur mäter vi då alla dessa variabler? Som tur är finns det verktyg som enkelt hjälper oss att ta reda på denna datan.
Vilka verktyg kan användas för att studera användarbeteende?
Ett av de mest populära verktygen är Google Analytics. Det är Googles egna verktyg som man kan koppla sin webbplats till för att mäta ett flertal variabler kopplade till användarbeteende. Google Analytics är ett mycket användbart verktyg för oss sökmotoroptimerare men kan vara lite komplicerat att lära sig använda. Som tur är finns Google Analytics Academy som man kan använda sig av för att på ett enkelt sätt lära sig verktyget. Min rekommendation är att sätta sig ner och gå igenom samtliga kursmoment och lära sig hur systemet fungerar. På så vis kan du själv dra egna slutsatser kring vad du anser är viktigt att analysera beroende på vilket typ av webbplats du arbetar med. Du kan även läsa detta monsterinlägg ifrån Jens Sorensen om hur man studerar till Google Analytics IQ-test vilket är ett bevis på att du kan Google Analytics.
Ett annat mycket intressant verktyg är Google Search Console vilket även det är ett verktyg ifrån Google. Här kan många tekniska aspekter av webbplatsen analyseras och kontrolleras. Men även sökmässiga aspekter som på vilka sökord webbplatsen dyker upp i resultaten. Här kan man bl.a se CTR som vi diskuterade ovan. Man kan även få en inblick i hur Google själva ser på webbplatsen vad avser genomsökningsåtgärder, indexering och mer. Ett mycket användbart verktyg som varje SEO-specialist bör kunna. För att lära sig verktyget kan man gå kursen för webbansvariga som är gratis.
Rankbrain
Jag vet vad du tänker, vad är Rankbrain?
Rankbrain är en del av Googles algoritm som avgör placering i Googles sökresultat. Enligt Bloomberg har Google rapporterat att det är den tredje starkaste rankingsignalen. Rankbrain är alltså någonting man bör ta väldigt seriöst. Syftet med Rankbrain är att göra det enklare för Googles algoritm att tolka sökningars syfte på ett bättre sätt med hjälp av AI. Enligt denna artikel så sker nämligen ungefär 3 miljarder sökningar varje dag på Google. 15 % av dessa söktermer har Google aldrig sett förut. Om så många sökningar aldrig gjorts förut kan ju Google omöjligt ha hunnit studera användarbeteende på sidorna relaterade till dessa söktermer för att ge ett bra resultat. Hur talar man då om för en dator hur ord hänger samman och hur datorn bör tolka ord/meningar som hänger ihop på ett relevant sätt och därigenom leverera de mest relevanta sökresultaten? Det är det hålet Rankbrain ämnar fylla.
Testa exempelvis att skriva in “köpa det man använder för att knyta skor”. Vad tänker du på där? Antagligen skosnören om jag får gissa. Men detta är oerhört svårtolkat för Google. Speciellt då dessa typer av sökningar sker första gången och det inte finns data relaterat till användarbeteende för Google att förlita sig på.
Ingen utanför Google vet hur Rankbrain fungerar, men Larry Kim på Search Engine Land har forskat på Rankbrains påverkan på sökresultaten och därigenom kommit med en väldigt intressant teori. Läs gärna den artikeln innan vi går vidare.
A/B-testning för att se vad dina besökare föredrar
Om det visar sig att det finns beteendemässiga aspekter att arbeta med på webbplatsen så finns det ett verktyg i verktygslådan som vi SEO-specialister kan arbeta med. Verktyget kallas A/B-testning. A/B-testning för webben innebär att man sätter upp en hypotes om sidans utformning och sedan testar den. Exempelvis på en fiktiv e-handel: Jag tror att konverteringsfrekvensen på “köp nu”-knappen kommer stiga om vi ändrar bakgrundsfärgen från grå till grön.
Därefter skapar man två olika versioner av sidan som via ett verktyg slumpmässigt altererar mellan att visa besökare en version av testsidan eller den “vanliga sidan”. Därefter kan man via verktyget mäta om det skedde en förändring och man fick önskat resultat. A/B-testning kan alltså användas för att hela tiden göra små modifikationer på webbplatsen för att uppnå önskat resultat. Om du vill läsa mer om A/B-testning så rekommenderar jag wikipedia, kissmetrics samt optimizely. För att sätta igång med egna A/B-tester finns en hel del plattformar att välja mellan. Bland annat dessa:
Jag rekommenderar ingen speciell av ovanstående. Om detta är något du vill arbeta med så tycker jag att du bör läsa på vad varje verktyg har att erbjuda samt om det passar det du vill göra. Du kan läsa om vad andra anser och vilka mer testverktyg det finns på denna sida.
Dag 7: Verktyg för att fortsätta utvecklas
Nu kan jag med lätthet säga att du har en väldigt stabil grund att bygga på för att fortsätta utvecklas som SEO-specialist. Du borde även vid det här laget kunna sätta dig ner och förstå vad för aspekter som påverkar din position i Google samt vad man kan göra för att förbättra detta resultat.
För att bli mästare så räcker det dock inte att nöja sig här, och i en bransch som rör sig i ljusets hastighet så måste man hela tiden hålla sig uppdaterad om vad som händer för att anpassa sig och sin webbplats därefter. Här följer en listning av de olika stora informationskanalerna du bör följa för att hålla dig uppdaterad samt (enligt mig) också är kul sätt att utvecklas på.
Forum
Bloggar
- https://moz.com/blog (Enligt mig, kungen av SEO-bloggar med möjlighet att sortera på olika SEO relaterade ämnen. Missa inte deras “Whiteboard Fridays”)
- https://blog.google/ (Googles egna blogg. Ibland dyker det upp väldigt viktiga saker här. Levereras direkt ifrån källan)
Podcasts
Nyhetssidor
Guider
Utbildningar & kurser
- Det finns mängder med utbildningar och kurser där ute – men vi tipsar så klart lite extra för vår egen utbildning via BBO Academy. Det är en kurs uppdelad på två halvdagar och hålls både i Göteborg och Stockholm. Läs mer om SEO-kursen här.
Slutligen – Ett tack!
Tack till dig som läst igenom denna text. Jag hoppas att jag lärt dig och nu givit dig ett självförtroende och en kunskap att själv använda för att fortsätta vidareutvecklas inom SEO. Denna text har skrivits med utgångspunkt att samla kunskap som jag själv önskar att jag hade tillgång till när jag började som SEO-specialist. Så om du som läser detta märker att det saknas något som du anser är viktigt, kommentera gärna vad nedan så skall jag arbeta så mycket jag kan med att löpande uppdatera texten för att göra den så bra och lärorik som möjligt.
Lycka till som sökmotoroptimerare. Hoppas vi syns där ute i SEO-djungeln!