Social selling – upptäck samarbetet som säljer på sociala medier
Social selling är en metod inom försäljning, där det första mötet mellan säljare och potentiell kund sker på sociala medier. Här finns det mycket att vinna på att du som marknadsförare arbetar tillsammans med säljarna. På så sätt kan du skapa innehåll som håller dialogen levande och stöttar i säljprocessen. Hur fungerar det? Läs vidare så berättar vi!
Vad är social selling?
Vissa säger att social selling är den moderna versionen av ”cold calling”, alltså att ringa upp utan inbjudan och försöka sälja in sitt företag. För många ger det nog inte superpositiva associationer, och social selling är så mycket bättre för alla inblandade!
På sociala medier blir det inga stela telefonsamtal. Här väljer mottagarna själva om och när de ska kommunicera med dig, vilket kan ge ett bättre första intryck. Med alla tillgängliga data blir det dessutom lättare att identifiera vilka som mer sannolikt kan bli leads och kunder, vilket effektiviserar arbetet.
Social försäljning är att använda sociala medier för att kommunicera med potentiella kunder, inte minst genom att besvara frågor och dela värdefullt innehåll. Metoden används framförallt på LinkedIn. Du som är marknadsförare kan stötta säljarna i säljprocessen, med det strålande innehåll som du kanske redan skapar. När marknadsförare och säljare jobbar tillsammans kan ni lära er av varandra och komma närmare era gemensamma mål.
Det här är ett långsiktigt projekt som bygger förtroende över tid, inget “quick fix”. Men på sikt kan det ge fina resultat.
Så kan alla bidra och vinna på social selling
För att använda sociala medier på ett framgångsrikt sätt gäller det att dela med sig av något som har ett värde. Du kan till exempel uppdatera om nya blogginlägg och artiklar på företagets webbplats och lägga upp inlägg som ger ögonblicksbilder av företaget ”bakom kulisserna”.
Om marknadsförarna publicerar värdefullt socialt innehåll kan säljarna sedan dela det som känns relevant på sina profiler för att bygga sina nätverk.
Ett alternativ är att säljarna använder sina personliga profiler och lägger upp egna inlägg i sina flöden. Innehållet kan marknadsförare hjälpa till att skapa i egenskap av “spökskrivare”.
Både säljare och marknadsförare kan bidra och få ut något av samarbetet på sociala medier, till exempel så här:
- Säljarna kanske inte har full koll på vilket innehåll som finns tillgängligt. Som marknadsförare kan du göra det enkelt för dem att hitta rätt innehållsresurser att använda som ett stöd i säljprocessen.
- Säljarna kan bidra med innehållsidéer, genom att berätta om utmaningar och spörsmål som många kunder har. På så sätt blir det lättare för marknadsförarna att skapa relevant innehåll.
- Och så kunderna! I och med att allt kretsar kring deras frågeställningar och behov kommer företagets kommunikation att uppfattas som genomtänkt och träffsäker. Kunderna får bilden av att ni vet vad ni pratar om och att ni förstår deras problem.
Är du nyfiken på att mäta ditt utgångsläge? En enkel variant är att LinkedIns Social Selling Index (SSI) som är en del av deras verktyg Sales Navigator. Själva SSI-testet är gratis och ger dig ett betyg tillsammans med ett par råd kring vad du kan förbättra.
Håll igång dialogen på sociala medier
Det är viktigt att hålla igång dialogen på sociala medier för att det ska fungera. Inte minst genom att svara på positiva och negativa kommentarer på företagsprofilen, som ett sätt att visa att du bryr dig och på så sätt stärka ditt varumärke.
Det naturligaste och smidigaste är att de som hanterar företagets sociala medier svarar på kommentarer och frågor som kommer till företaget. Men här kan säljarna också vara en värdefull resurs med svar på frågor som marknadsförarna kanske inte har koll på.
Om säljarna är aktiva på sina egna profiler kan de vinna på att nätverka och interagera med andras inlägg. Inte minst genom att gilla, kommentera och dela hos de personer och företag som de vill samarbeta med. De kan också vara aktiva i relevanta grupper, för att lyssna in vad som diskuteras och nätverka med potentiella kunder. På så vis värms målgruppen upp inför en senare kontakt.
Social försäljning i kombination med marknadsföring
Om du upptäcker att din målgrupp gillar att kommunicera med dig på sociala medier kan du börja använda plattformarna för att generera leads och vårda kundrelationer även på andra sätt. Till exempel genom sponsrade inlägg, tävlingar och remarketing mot de som tidigare har varit i kontakt med dig eller besökt din webbplats. Glöm inte att göra det lätt att hitta till din webbplats från företagsprofilen.
Våga försöka med sälj på sociala medier!
Att arbeta med försäljning på sociala medier kan kännas som en stor omställning. Kanske är det inget som det finns önskemål om i hela organisationen. Men du kanske kan börja med det lilla istället. Till exempel att presentera internt när ni har nytt spännande innehåll att sprida, så att säljarna vet. Du skulle även kunna bjuda in säljare till ett idémöte, för att diskutera vilken slags innehåll som skulle hjälpa dem i deras arbete. Det lilla kan ge stora idéer, så varför inte testa?
Är du nyfiken på mer om digital marknadsföring – scrolla ner för fler spännande blogginlägg!