Youtube-optimering del 1

Carl-Gustav Öberg | 2014-02-12 | Sökmotoroptimering

Hur får man fler visningar på Youtube, finns det egentligen något man kan kalla SEO för Youtube? Den viktigaste faktorn för att ranka i placeringarna är som de flesta kan gissa antal visningar. Riktigt så enkelt är det dock inte, precis som med Google så finns det många olika faktorer som påverkar hur Youtube väljer att visa videor i ett sökresultat. I denna guide ska vi nu gå igenom hur du kan påverka hur din video rankar. Från förberedelser och produktion till uppladdning av video och spridning på alla tillgängliga plattformar.

Sökordsanalys

När du vet vad din video ska handla om bör du genomföra en sökordsanalys där du försöker fastställa vilket sökord eller fras som videon borde optimeras efter. Gör google sökningar på det relevanta området och undersök vilka titlar används redan, vad kan du lära dig från dem? Hitta “video sökord” i SERP:en. Använd även både Youtube keyword tool och Google keyword planner för att se vart volymen ligger. En bra sökordsanalys kommer vara viktig som underlag för flera steg i processen.

Produktion

Det är självklart viktigt att ha en video av bra kvalitet som tar upp något roligt eller intressant för att kunna få spridning. Även om du har gjort ett bra jobb med att optimera videon för att ranka högt upp i sökningar kommer Youtube snart märka att videon inte uppskattas och videon kommer inte rankas högt. Youtube märker detta genom att följa hur länge användare kollar på din video innan de stänger av, detta går vi in på mer senare. En till sak vi kommer gå in på senare är att det är viktigt att det finns en transkribering av videon där sökordet nämns någon gång. För att underlätta processen är det smart att skriva ett manus för det som ska sägas i videon och planera hur du kan göra innehållet relevant för det som användare söker efter. På detta sätt slipper du senare sitta och transkribera videon och oroa dig för om youtube kommer tycka det är relevant nog.

Relevant filnamn

När produktionen är färdig och du har en videofil som ska laddas upp är det viktigt att du döper den korrekt. Använd ett relevant filnamn på videofilen baserat på sökordsanalysen. Detta kan med fördel vara en kortare version av titel.

Titel

Nu är det dags att ladda upp videon på Youtube! Här finns det ett antal fält som är viktiga att fylla i för att din video ska ranka väl, det första är titeln. Titel kan vara ett av de viktigaste och ett av de svåraste elementen att pricka rätt. Titeln ska vara säljande och beskrivande. Den ska innehålla det valda sökordet, men samtidigt agera som ett lockande “Call To Action” och få användare att vilja titta på just din video. Tänk även på att alltid ställa in sekretessinställningar på ”offentligt” (om du inte har en särskild anledning att inte göra det) och att lägga videon under rätt kategori.

Beskrivning

Nästa fält att fylla i är beskrivningen. Beskrivningen visas i både Google- och Youtubes sökresultat, där vi vill nå en hög CTR (Click Through Rate).

Det är ungefär de första 22 orden som visas i sökresultaten. Se därför till att de formar en beskrivande och säljande text som ökar chansen för att användare klickar sig in till din video.

I övrigt ska beskrivningen vara lång och förklara vad som faktiskt händer i videon, vad är det som förmedlas, försök få in sökord på ett naturligt sätt. Observera att du bör skriva en unik text, kopiera inte från något annat ställe. Texten bör vara 300 – 500 ord. Vissa argumenterar även att om du har en bra transkrivering räcker det med 200 – 300 ord i beskrivningen. Ta med relevanta länkar, tex till din hemsida, blogg, facebook, twitter etc. Om det finns är det även bra att lägga in eventuella referenslänkar. Ni kan även med fördel länka mellan egna videor för att dela länkstyrka mellan dessa.

Taggar

Nästa steg är att lägga in taggar. Skapa minst 10 taggar, ta med plural och singular av din sökfras. Använd din sökordsanalys, se vad folk kan tänkas söka på för att hitta din typ av video.

Transkribering

Under ”textning” kan du lägga upp en transkribering. Om du har skrivit ett manus för videon kan du bara lägga in det här. Annars är det bra att ta tid och lägga in en fullständig transkribering av videon, se till att sökord nämns i videon. Transkribering indexeras av Youtube och är viktig för att avgöra relevans. I vissa fall har det observerats att videor rankar (vid låg konkurrens) på att bara ha med sökordet i transkriberingen även om själva videon egentligen inte är relevant . En transkribering kan även göra så att du kan få undertext till din video. Ladda upp din transkribering som en textfil till Youtube.

Fortsättning följer i del 2!

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.