Användarna är redan iklädda sin professionella mantel när de loggar in på LinkedIn. Därför är de kanske mer redo för ett jobbrelaterat förslag än de är på andra plattformar. Men glöm inte bort att människor är människor även när de är på jobbet. Även om du säljer produkter eller tjänster till företag bör marknadsföringen i någon mån rikta sig till den mänskliga individen på andra sidan skärmen.
Något som många glömmer bort är att de måste vara aktiva för att märkas på plattformen. Du ska gärna göra inlägg 1–2 gånger i veckan. En strategi och planering för innehållet underlätta ditt arbete, genom att ge en klar riktning vad gäller mål och genomförande.
Så, är LinkedIn rätt plattform för ditt företag? Att göra LinkedIn till en rutin kan kännas svårt, särskilt i början när du dessutom ska sätta upp en strategi och planering för innehållet. Men se det som en investering i ditt företag. Och du kan ta in hjälp utifrån från till exempel oss. Om du inte är redo att investera tid och resurser på LinkedIn är det bättre att du lägger fokus på något annat.
Hämta inspiration
Okej, du har bestämt dig och har tagit steget att skapa en företagssida på LinkedIn, vilket förresten är gratis. Nästa steg är en strategi. För att komma igång med den kan det vara bra att samla inspiration. Ta dig tid att se efter vilka inom din bransch som det går bra för på plattformen. Vad är framgångsfaktorn? Vad gillar följarna? Spana även på vad konkurrenterna inte gör som det känns som att de borde. Hittar du ett behov som inte är uppfyllt är du på god väg att skapa strålande innehåll. Om inspirationen inte väcks av dina konkurrenter, se bortom din egen bransch för att hitta andra spännande företagskonton.
Vilken sorts innehåll går hem på LinkedIn?
Ett grundläggande tips för innehåll är att inte vara för ”säljig”. Hjälpsamhet och generositet med tips och råd brukar uppskattas mer. Utöver inläggen som du skapar själv kan du även dela artiklar som är intressanta för dina följare. Att ge konkret information kan bidra till en allmän uppfattning om dig som expert på ditt område, det första företag som människor tänker på när din bransch kommer på tal. Fråga dig alltid vilket värde inlägget ger dina följare, innan du trycker på publicera.
Variera ditt innehåll genom att hitta ett par olika teman som intresserar dina följare och potentiella kunder. Lägg in lösa idéer och färdiga inlägg i en aktivitetskalender. Den kommer göra det enklare att hålla koll på vad du ska göra härnäst. Samtidigt är det alltid bra att bevaka vad som händer på ditt område, för att snabbt kunna skapa innehåll på ämnen som är högaktuella.
Ett ytterligare tips är att användare på sociala medier svarar bra på visuell stimulans. Foto och film går alltså hem hur bra som helst. Färg och ansikten drar ögonen till sig och får fler att stanna upp i flödet, vilket ökar dina möjligheter att nå fler.
Få med dig kollegorna
Ditt innehåll på LinkedIn blir mer dynamiskt om du får med dig kollegorna i arbetet! Hitta ett gäng som är peppade på idéen och låt dem bli ambassadörer åt företaget. De kan få komma med idéer, skapa innehåll hämtat ur sin vardag och bli ansikten utåt. Kanske kan ni turas om att ha ansvar för att hantera plattformen, så känns det inte lika tungt för en enskild person. Se till att ambassadörerna har uppdaterade personliga profiler på LinkedIn, som kan stärka ditt varumärke och locka till besök på din företagssida.
Mät för att optimera
För att se vad som flyger och vad som faller – mät utfallet av vad du gör på LinkedIn. Med riktiga data får du något att basera framtida beslut på, eftersom du får en bättre bild av vilket innehåll som går hem bättre än annat. Att hålla koll på vad följarna svarar bra på betyder inte att du ska skapa snarlika kopior av dina bästa inlägg. Försök istället att hitta någon sorts kärna i vad följarna gillade och arbeta vidare med det. Var det känslan av ”bakom kulisserna” eller att texten var lite längre? Att det var en hjälpsam påminnelse eller mötet med en ambassadör? Testa dig fram och se vad som funkar.
Med den här nybörjarguiden har du en bra grund att stå på när du skapar ditt företagskonto. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp att kick-starta din LinkedIn-närvaro på bästa sätt!