– Vad missar företag när de samarbetar med influencers?
Att arbeta med influencers är hett och vi märker av ett stort intresse av den typen av marknadsföring men det är inte alla som har koll på hur man säkerställer att samarbetet blir gynnsamt. Ofta gör man misstaget att man utvärderar utfallet enbart genom att mäta den sista mätpunkten (exempelvis konverteringar i sin webbshop) och inte utvärderar hela effekten.
Använd er av unikt UTM-taggade länkar
När man ska mäta resultatet av ett influencersamarbete är det många som stirrar sig blinda på den sista mätpunkten, t ex konvertering med hjälp av en unik rabattkod. Den konverteringen är superviktig men om det är den enda punkten man mäter effekten på missar man en hel del. För att förse sig själv med mer data bör man förse influencern med UTM-taggade länkar för respektive kanal. Då kan vi spåra all trafik samarbetet ger, per kanal och kampanj. Vi kan t ex se hur mycket trafik vi får till vår sajt från influencerns blogg kontra Facebooksida och hur respektive kampanj presterar.
Tänk långsiktigt
När ni har funnit en influencer som matchar ert varumärke och som har kapacitet att nå det ni vill åstadkomma, släpp inte taget. Kör inte enstaka kampanjer utan gör en plan för en längre tid framöver.
Identifiera syftet med samarbetet
Vad är det ni vill uppnå med samarbetet? Vill vi åstadkomma ren försäljning i vår webbshop? I de fallen är köp med en viss rabattkod en bra mätpunkt att titta på. Men vill vi bygga varumärke eller nå nya kunder, då är exponering en bättre mätpunkt. Många missar att sätta ett tydligt syfte kopplat till en eller flera tydliga mätpunkter för sitt samarbete med influencern.
Vilka är de viktigaste nyckeltalen för att utvärdera ett influencersamarbete?
Vi på Be Better Online använder oss mycket av köpresan när vi arbetar mot ett mål – alltså de olika faser som kunden går igenom från att de har ett behov eller problem de behöver lösa, till att de får reda på en produkt som kan lösa problemet eller tillfredsställa behovet, till att de börjar ta reda på mer, jämföra olika alternativ, till att de köper produkten och vad som händer efter själva köpet. Hade kunden en positiv upplevelse av dig som leverantör och av produkten? Har kunden fått en relation till dig som är positiv eller negativ?
Köpresans olika faser: See, Think, Do och Care
Vårt råd är att i all digital marknadsföring göra klart för sig själv var i köpresan man vill träffa kunden med ett visst budskap eller aktivitet. Så kopplat till att marknadsföra sig med hjälp av och i samarbete med influencers: vill vi nå ut tidigt i köpresan (See) med syftet att få fler att upptäcka att vi finns? Eller vill vi tala om fördelarna med just vår produkt eller erbjudande (Think)? Vill vi sälja produkter eller få kunder att kontakta oss (Do)? Vill vi skaffa lojala följare och kunder genom att skapa en djupare relation till kunden efter genomfört köp och på så sätt få återkommande kunder och ambassadörer? (Care) Tydliggör detta för din influencerkampanj och det kommer tydliggöra för dig vad du ska mäta.
Hur ser Er kunds köpresa ut och vad vill ni åstadkomma i respektive fas?
Ett exempel på vad du vill uppnå i vardera fas och vad du kan mäta:
SEE: Få fler att upptäcka att du finns och vem du är: Mät exponering och räckvidd
THINK: Få fler att intressera sig för en viss produkt eller tjänst: Mät besök till webbplats
DO: Få folk att köpa produkt/kontakta dig: Mät konverteringar (t ex köp eller ifyllda kontaktformulär, användande av rabattkod)
CARE: Få ambassadörer: Mät engagemang och nya följare
Så för att sammanfatta. Akta dig för att bara göra. Som i all strategisk kommunikation, se till att du har en plan, att planen har ett syfte och att du helt enkelt vet varför du gör det du gör – och mät på rätt sätt så att du vet om du har lyckats.
Lycka till!