Detta ska du tänka på när du samarbetar med influencers

Karin Larsson | 2018-04-19 | Sociala medier

För en tid sedan gav vi våra följare chansen att ställa sina frågor om sociala medier i en direktsänd frågestund på Facebook och Instagram. Ett par av frågorna handlade om samarbeten med influencers, vad man ska tänka på och hur man utvärderar samarbetet. Intressanta frågor och vi tänkte att ni är flera som är intresserade av svaren. Håll till godo!

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Tycker du det är svårt att mäta och visa på resultaten från sociala medier? Låt oss hjälpa dig!

Kontakta oss!

– Vad missar företag när de samarbetar med influencers?

Att arbeta med influencers är hett och vi märker av ett stort intresse av den typen av marknadsföring men det är inte alla som har koll på hur man säkerställer att samarbetet blir gynnsamt. Ofta gör man misstaget att man utvärderar utfallet enbart genom att mäta den sista mätpunkten (exempelvis konverteringar i sin webbshop) och inte utvärderar hela effekten.

Använd er av unikt UTM-taggade länkar

När man ska mäta resultatet av ett influencersamarbete är det många som stirrar sig blinda på den sista mätpunkten, t ex konvertering med hjälp av en unik rabattkod. Den konverteringen är superviktig men om det är den enda punkten man mäter effekten på missar man en hel del. För att förse sig själv med mer data bör man förse influencern med UTM-taggade länkar för respektive kanal. Då kan vi spåra all trafik samarbetet ger, per kanal och kampanj. Vi kan t ex se hur mycket trafik vi får till vår sajt från influencerns blogg kontra Facebooksida och hur respektive kampanj presterar.

Tänk långsiktigt

När ni har funnit en influencer som matchar ert varumärke och som har kapacitet att nå det ni vill åstadkomma, släpp inte taget. Kör inte enstaka kampanjer utan gör en plan för en längre tid framöver.

Identifiera syftet med samarbetet

Vad är det ni vill uppnå med samarbetet? Vill vi åstadkomma ren försäljning i vår webbshop? I de fallen är köp med en viss rabattkod en bra mätpunkt att titta på. Men vill vi bygga varumärke eller nå nya kunder, då är exponering en bättre mätpunkt. Många missar att sätta ett tydligt syfte kopplat till en eller flera tydliga mätpunkter för sitt samarbete med influencern.

Vilka är de viktigaste nyckeltalen för att utvärdera ett influencersamarbete?

Vi på Be Better Online använder oss mycket av köpresan när vi arbetar mot ett mål – alltså de olika faser som kunden går igenom från att de har ett behov eller problem de behöver lösa, till att de får reda på en produkt som kan lösa problemet eller tillfredsställa behovet, till att de börjar ta reda på mer, jämföra olika alternativ, till att de köper produkten och vad som händer efter själva köpet. Hade kunden en positiv upplevelse av dig som leverantör och av produkten? Har kunden fått en relation till dig som är positiv eller negativ?

Köpresans olika faser: See, Think, Do och Care

Vårt råd är att i all digital marknadsföring göra klart för sig själv var i köpresan man vill träffa kunden med ett visst budskap eller aktivitet. Så kopplat till att marknadsföra sig med hjälp av och i samarbete med influencers: vill vi nå ut tidigt i köpresan (See) med syftet att få fler att upptäcka att vi finns? Eller vill vi tala om fördelarna med just vår produkt eller erbjudande (Think)? Vill vi sälja produkter eller få kunder att kontakta oss (Do)? Vill vi skaffa lojala följare och kunder genom att skapa en djupare relation till kunden efter genomfört köp och på så sätt få återkommande kunder och ambassadörer? (Care) Tydliggör detta för din influencerkampanj och det kommer tydliggöra för dig vad du ska mäta.

Hur ser Er kunds köpresa ut och vad vill ni åstadkomma i respektive fas?

Ett exempel på vad du vill uppnå i vardera fas och vad du kan mäta:

SEE: Få fler att upptäcka att du finns och vem du är: Mät exponering och räckvidd

THINK: Få fler att intressera sig för en viss produkt eller tjänst: Mät besök till webbplats

DO: Få folk att köpa produkt/kontakta dig: Mät konverteringar (t ex köp eller ifyllda kontaktformulär, användande av rabattkod)

CARE: Få ambassadörer: t engagemang och nya följare

Så för att sammanfatta. Akta dig för att bara göra. Som i all strategisk kommunikation, se till att du har en plan, att planen har ett syfte och att du helt enkelt vet varför du gör det du gör – och mät på rätt sätt så att du vet om du har lyckats.

 

Lycka till!

Lär dig mer om sociala medier i BBO Academy!

Läs mer om våra kurser i sociala medier

Karin Larsson

Karin har drivit och utvecklat projekt inom digital kommunikation och e-handel i tio år och är Google Analytics Qualified (IQ). I och med flytt från lägenhet i stan till hus, barn och förkultiverade dahlior är Karin en growth hacker även privat.

Relaterade tjänster

Hjälp med sociala medier – coachningupplägg

Med vårt coachningupplägg får du hjälp med sociala medier, för att få klart för dig vad som är värt att lägga din tid på - du får stegvis mer mod och kompetens att hitta rätt arbetssätt för just dig och ditt varumärke.
Läs mer

Mäta sociala medier

Genom att löpande mäta effekterna av sociala medier på ett korrekt sätt, får du bättre koll på vad som du gör bra. I takt med att vi investerar mer i sociala medier blir det också allt viktigare att besvara frågan: vad ger arbetet egentligen för effekt? I mer än likes och följare.
Läs mer

Kurs i Sociala medier

Vill du bli bättre på att arbeta med sociala medier? Både strategiskt och praktiskt? Då är BBO Academys matnyttiga kurs som gjord för dig. Kurserna hålls i både Stockholm och Göteborg.
Läs mer

Strategi för sociala medier

En strategi är viktig, det är det som hela arbetet skall grunda sig i och utgå ifrån. Allt innehåll bör alltid utgå ifrån er strategi. Har ni inte en sådan på plats hjälper vi er att ta fram en sådan.
Läs mer

Vi är älskar att få resultat av sociala medier - kontakta oss redan idag!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.