Ditt stora uppslagsverk för marknadsföringsaktiviteter

Cecilia | 2022-01-11 | Digital marknadsföring

Sitter du och har absolut ingen aning om vilka marknadsföringsaktiviteter du ska lägga din tid, budget och resurser på? 

Här hittar du mängder av marknadsaktiviteter och tips på hur du väljer ut rätt bitar till ett framgångsrikt marknadsföringspussel. Nu börjar vi!

Tips: Så väljer du aktiviteter för din marknadsföring

Tanken är att du ska kunna använda den här guiden när du planerar företagets marknadsföringsaktiviteter. Så att det du prioriterar ligger i linje med företagets mål i stort. 

Du kan så klart även vara agil i din planering och justera dina marknadsföringsaktiviteter efter oförutsedda saker du vill agera på direkt. För att säkra en enhetlig marknadsföring är vårt tips att använda köpresan och modellen See-Think-Do-Care. 

See-Think-Do-Care

Ramverket See-Think-Do-Care delar upp din målgrupp (och marknadsföringsaktiviteter som riktar sig till dem) i olika faser beroende på hur nära ett köp mottagarna är. Förenklat ser det ut så här:

  • See: Nåbara potentiella kunder. Målet är att öka varumärkeskännedom.
  • Think: Nåbara potentiella kunder med lite köpintresse. Målet är att stärka deras intresse för ditt företag, din produkt eller din tjänst. 
  • Do: Nåbara potentiella kunder med starkt köpintresse. Målet är slutförda köp eller genererade leads. 
  • Care: Existerande kunder. Målet är att bygga kundlojalitet.

Vi på BBO har inte utvecklat See-Think-Do-Care, men använder ofta ramverket i vårt arbete med kunder. Inte minst för att välja ett bra urval av marknadsaktiviteter som möter hela målgruppen. 

Jag har markerat varje marknadsföringsaktivitet med de faser ur See-Think-Do-Care som matchar (generellt sett). På så sätt kan du som läsare välja ut marknadsinsatser som täcker alla köpresans faser! 

Och det är på så sätt du får till ett marknadsföringspussel som verkligen ger resultat.

Ordlista för marknadsföringstipsen

Sökmotoroptimering (SEO): arbetet med att göra sidor på din webbplats synliga i sökmotorernas sökresultat.

Konvertera: När en mottagare av marknadsföring tar steget till att bli ett lead eller en kund. Att konvertera kan till exempel innebära att en person ringer en säljare eller genomför ett köp på en webbshop.

Remarketing: Annonsering riktad mot personer som har besökt din webbplats eller interagerat med ditt företag digitalt på något annat sätt. 

Marknadsföringsaktiviteter på din webbplats

Webbplatsen är hjärtat av din digitala närvaro. Hit ska du sträva efter att leda trafik från potentiella kunder. 

Men för att leva upp till besökarnas förväntningar och inte snubbla på mållinjen i din marknadsföring gäller det att göra webbplatsen smidig att använda. Det bidrar dessutom till din sökmotoroptimering och en mer kostnadseffektiv annonsering.

Struktur för webbplatsens sidor – THINK, DO

Visst har du också besökt en webbplats och blivit frustrerad över att du inte hittar informationen du söker? Anledningen till det kan vara att den inte skapades med användarnas perspektiv i centrum. 

Genom att organisera sidorna på din webbplats på ett sätt som är logiskt kommer den inte bara bli mer användarvänlig. Det kommer även förbättra din sökmotoroptimering i grunden. 

Vi på BBO hade genomfört en initial sökordsanalys och webbplatsstruktur, där vi tar fram en struktur för webbplatsen och dess sidor utifrån relevanta sökord. Den här marknadsföringsaktiviteten är framförallt gjord med sökmotoroptimering i fokus. 

Om du är osäker på webbplatsen är lätt att använda rekommenderar vi konverteringsoptimering. Målet här är att fler ska göra det du vill när de besöker webbplatsen. 

Innehåll som säljer – THINK, DO

Ett marknadsföringstips är att se webbplatsen som en digital säljare. Om den inte ska leda till slutförda köp så ska den ändå leda besökarna närmare en stängd affär. 

För att nå dit krävs innehåll som säljer. Det kan röra sig om video och bild, till exempel produktvideor som visar upp utbudet från sin bästa sida. 

Men framförallt kommer det troligen handla om text. Inte minst eftersom Google har mycket lättare för att förstå text, vilket innebär att det är bäst för din sökmotoroptimering. 

När du skapar säljande innehåll, fall inte för frestelsen att slänga upp torrt och intetsägande texter. Sätt in dig i kundens utmaningar och drömscenario. Ta bland annat upp vad som kommer bli bättre i kundens liv med det du säljer – och vad kunden vinner på att välja just ditt företag. 

Innehåll som har ett egenvärde – SEE, THINK, CARE

Om du är intresserad av att bygga djupgående kundrelationer som leder till lojalitet bör du även skapa innehåll som framförallt är tänkt att glädja mottagaren – inte att sälja. 

Du kan skriva blogginlägg och artiklar, starta en podcast eller producera videor. Till exempel. 

En del av innehållets uppgift är att dra trafik till din webbplats. 

För att rätt personer ska hitta ditt innehåll gäller det att sökmotoroptimera det mot din målgrupp. En sökordsanalys kan hjälpa dig här. På så sätt får innehållet den trafik det förtjänar på ett kostnadseffektivt sätt. 

Du kan dessutom sprida innehållet på sociala medier, nyhetsbrev och annonser med länk till din webbplats.

Laddningshastighet och annan teknik på webbplatsen – THINK, DO

Du kanske inte tänker på den bakomliggande tekniken på din webbplats som en del av din marknadsföring, men idag spelar den en stor roll för att stänga dina affärer. 

Att ge din webbplats maximal laddningshastighet och smidig funktionalitet ses inte som ett plus av konsumenter idag. Det ses i princip som ett absolut minimum. 

Du har förmodligen själv upplevt frustrationen när en webbplats laddar segt eller krånglar tekniskt på något annat sätt. Och vad gör du då? Förmodligen väljer du en konkurrent om det går.

Men tekniska problem är inte bara dåligt för din försäljning, det påverkar dessutom dina placeringar i sökmotorerna. Bland annat laddningshastighet är nämligen en faktor när Google bedömer kvaliteten på landningssidor. 

Recensioner och omdömen – THINK

Det flesta beslut här i livet kräver ”a leap of fate”. Inte minst när vi väljer en ny leverantör eller handlar från en ny webbshop. Utgången är ju i någon mån inte satt i sten. Därför kan en viktig faktor i din marknadsföring vara att ge en känsla av trygghet. 

Vad får dig att känna dig trygg med att välja ett företag? 

Om du är som många andra så står troligen rekommendationer från nära och kära högt upp på listan. Men om du inte känner någon som har några bra tips då? 

Då är det många som börjar leta efter omdömen och recensioner på nätet. 

Genom att göra det möjligt för dina kunder att lämna omdömen och recensioner direkt på webbplatsen skapar du en känsla av transparens och förtroende. Det blir lättare för kunder att hittar ett tryggt alternativ. Kanske väljer de dig över en konkurrent som inte har den här funktionen. 

Recensioner och omdömen hjälper dig dessutom att dryga ut innehållet på produktsidor, utan att du behöver skapa det själv! Mer innehåll är generellt en bra sak för din sökmotoroptimering.

Obs! Recensioner och omdömen utanför din webbplats är också bra! Läs mer om det under ”Webbplatser som recenserar” längre fram i det här inlägget. 

Kundcase – THINK

Recensioner och omdömen fungerar särskilt bra när du har en webbshop, men om du säljer tjänster kan det kännas lite fåordigt att beskriva ett långt projekt med två-tre meningar och stjärnsystem 1–5. Då kan kundcase kännas som ett bättre alternativ. 

Hör av dig till några kunder och be dem ställa upp. Håll en intervju där de får berätta om hur det var före, under och efter att de kom i kontakt med ditt företag. Skriv sedan ihop det till en artikel att ladda upp på webbplatsen.

Du kan även göra kundcase i andra format, till exempel genom att ta upp en specifik framgång för ditt företag.

Vill du ha hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss här!

Marknadsföringsaktiviteter inom annonsering

Digital annonsering är marknadsföringsaktiviteter som ger snabba resultat och kan optimeras löpande för att bli riktigt kostnadseffektivt. 

Oavsett om du vill synas på sökmotorer, sociala medier eller i banners på webbplatser finns det bra möjligheter att rikta den sortens annonsering mot just din målgrupp.

Google Ads – THINK, DO

Med annonsering i Googles sökresultat kan du nå ut till potentiella kunder när de använder sökord som matchar ditt erbjudande. Dessutom med möjlighet till att synas i sökresultaten omedelbart, till skillnad från när du jobbar med sökmotoroptimering. Då kan resultaten dröja ett tag även om allt genomförs till punkt och pricka.

Men om du är intresserad av marknadsföringsaktiviteter med Google Ads brukar vi fråga om du har arbetat med sökmotoroptimering innan. En sökmotoroptimerad webbplats ger nämligen en fenomenal grund att stå på. 

Annonseringen kan vara ett sätt att brygga över vänteperioden innan sökmotoroptimeringens fulla effekt slår in. Men Google Ads är också ett kostnadseffektivt sätt att få in mer trafik och nå dubbel synlighet på viktiga sökfraser. 

Om du tar upp mer plats på sökresultatsidan är det större chans att fler klickar på dina länkar. 

För att komma igång med Google Ads krävs en uppsättning av ditt annonseringskonto, med kampanjer och annonser. 

Remarketing – THINK, DO, CARE

Den här marknadsföringsaktiviteten går ut på att rikta annonsering mot personer som på ett eller annat sätt har interagerat med ditt varumärke tidigare. 

I många fall handlar det om att de har besökt din webbplats. 

Remarketing kan användas för att påminna potentiella kunder om att du finns. Du kan till och med visa upp reklam kopplat till just de landningssidor som en person har besökt på din webbplats. 

Om du säljer skor och någon har kikat på sneakers kan du till exempel visa upp skorna de tittade på, eller nya sneakers som du har fått in. Remarketing kan göras på sociala plattformar, i Googles sökresultat, på displaynätverket och så vidare. 

En ytterligare (och underanvänd) möjlighet är att göra remarketing mot personer som redan har genomfört ett köp hos dig. Tacka för ett köp i webbshoppen eller för deltagande på ett event. Ofta är den här sortens remarketing kostnadseffektiv, då den riktar sig mot en liten målgrupp och bidrar till lojalitet i kundrelationerna.

Ett marknadsföringstips för bra remarketing är att den ska kännas påminnande och hjälpsam. Inte tjatig och påträngande. Arbeta med fingertoppskänsla för att hitta rätt här. 

Bing Ads – THINK, DO

Betydligt färre företag kör marknadsföringsaktiviteter på Bing än Google. Men den mindre sökmotorn har en marknadsandel som kan bli lönsam för dig. 

I och med att färre företag annonserar på Bing är konkurrensen lägre. Det innebär att budgivningarna om annonsplatserna sällan skenar iväg. 

Så även om annonsering på Bing troligen kommer ge dig färre kunder/leads än Google Ads – kommer kostnaden per konvertering sannolikt vara lägre. 

Om du redan jobbar med Google Ads är det smidigt att komma igång med Bing Ads också. Bing har förstått att många företag sitter i den sitsen och har gjort det smidigt att kopiera Google-kampanjer direkt till deras verktyg. 

Displayannonsering med banners – SEE, DO, CARE

Displayannonsering, eller bannerannonsering som det också kallas, är en fenomenal marknadsföringsaktivitet för att leverera tydliga och träffsäkra budskap. Ofta är de väldigt visuella, med kort och talande text. 

Med Google Display Network kan du betala för att visa banners på webbplatser om de flesta ämnen. Till exempel skulle en butik med musikutrustning kunna synas bara på webbplatser som är gjorda för musiker. På så sätt passar annonseringen in i sin kontext!

Banners är toppen för att öka varumärkeskännedom i See-fasen, men kan även användas för remarketing i Do- och Care-fasen. Annonseringen kan riktas mot de som övergivit kundkorgar, eller gjort ett köp för en tid sedan (och kanske är redo att handla igen).

Tips för marknadsföring på sociala medier

Många tycker att det är kul att jobba med marknadsaktiviteter på sociala medier. Det gör vi också! Sedan skadar det inte heller att marknadsföringen kan ge riktigt bra resultat. Här kan du visa upp företagets personlighet för att bygga varumärke och driva hem affärer. 

Strategiskt organiskt innehåll på sociala medier (SEE, THINK, CARE + lite DO)

Med organiskt innehåll menar vi de delar av sociala medier som du inte betalar för att synas på. Dina företagskonton är jättebra ställen för nya personer att upptäcka dig – och bra ställen för dig att hålla kontakt med gamla kunder. 

Sammantaget kan du bygga en följarskara som faktiskt ser fram emot nya publiceringar från dig – vilket gör dem mer mottagliga för säljande budskap från ditt företag.

Det går också att jobba med säljande marknadsföring via sociala medier, just för att nå dina följare. Men det här bör utgöra en väldigt liten del av ditt totala arbete med organiskt innehåll. 

Men ett hett tips är att arbeta strategiskt och strukturerat med marknadsföringen på sociala plattformar, för att få fina resultat. 

Dessutom blir arbetet roligare och lättare när du har en tydlig strategi att utgå från och en contentplan för att planera innehållet. Då behöver du aldrig komma på idéer och skapa innehåll på uppstuds.

Du kan behöva lägga en viss budget på att öka spridningen av ditt innehåll. Ja, det låter motsägelsefullt eftersom det här innehållet ska vara organiskt, men det har blivit allt svårare för företag att få gratis spridning.

Kunddialog – THINK, CARE

Sociala medier är ju just sociala. Vad kan passa bättre än att vara just social? Häng i dina egna kommentarsfält för att gilla och svara på kommentarer. Och glöm inte att gilla och kommentera på andras inlägg. 

Idag är sociala medier också en viktig kanal för kundtjänstrelaterade ärenden och en snabb kontaktväg för potentiella och befintliga kunder.

Genom att ha en dialog med följare, kunder och andra som hänger på dina sociala medier får du en chans att ta tempen på vad de vill se mer av från dig och att få en ökad förståelse för deras utmaningar. 

Ur ett säljperspektiv kommer dialogen med dina potentiella kunder bygga en relation med dem. Och människor tenderar att välja varumärken de har en relation till. 

Fristående annonsering på sociala medier – SEE, THINK, DO

Om du har ett konto på sociala medier har du med största sannolikhet sett annonsering där. Det finns annonser i Instagram Stories, på Facebook-feeden, innan videor på YouTube och på många andra platser. 

Plattformarna ger dig som annonsör stora möjligheter att anpassa var du ska synas och vem som ska se dig. På så sätt kan du lägga din budget på så gynnsam annonsering som möjligt. Det kräver så klart att du optimerar kampanjerna på ett bra sätt. Här kan det vara bra att ta in professionell hjälp. 

Tävlingar – SEE, THINK, CARE

Tävlingar på sociala medier är en bra marknadsföringsaktivitet för att dra till sig nya följare och skapa uppmärksamhet kring något på din företagsprofil. 

Gör en giveaway eller något annat som dina följare kan tänkas uppskatta. 

Se till att din tävling lockar personer från din målgrupp, som inte bara är intresserade av vinsten utan även kan tänkas vilja bli kunder hos dig i framtiden. 

Du bör även se till att följa reglerna som plattformarna och svenska lagar har bestämt. 

Marknadsföringsaktiviteter på e-post – THINK, DO, CARE

Någon har hittat ett av dina fenomenala blogginlägg och fått upp ögonen för dina produkter. De vill ha mer av det du erbjuder, men är inte redo för köp. 

Vad ska de göra då? Prenumerera på nyhetsbrevet du skickar på mail så klart! 

Gör det enkelt att fylla i en mailadress för att stå med på mottagarlistan. 

En stor fördel med e-postmarknadsföring är att mottagarna väljer att ta emot den. Till skillnad från reklamblad och annonser är nyhetsbreven inte bara väntade utan i bästa fall till och med efterlängtade. 

När du skapar nyhetsbrev är det viktigt att det finns en anledning för dina mottagare att vilja få det. Till exempel för att du uppdaterar dem om nytt intressant innehåll, ger dem förtur vid lansering, rabatter eller uppdateringar om saker och ting som de bryr sig om.

Övriga marknadsföringsaktiviteter 

Google Maps och Google My Business – SEE, THINK

Om du har en fysisk butik eller plats är Google Maps ett bra ställe att börja din sökmotoroptimering på. Många sökningar görs på mobilen idag och då dyker Maps ofta upp som ett tidigt resultat. 

För att kunna synas i Google Maps gäller det att du registrerar ditt företag och fyller i information i Google My Business. Annars finns du inte i deras ”katalog”. Den första registreringen går snabbt, och att fylla i information är inte särskilt komplicerat heller. Du kan bland annat lägga till bilder, adress och telefonnummer. 

Webbplatser som recenserar – THINK, SEE

Ett annat tips för marknadsföringen är att synas på webbplatser som recenserar företag på ditt område. Breda exempel på recensionssajter är Reco.se och Thatsup.se. Men många branscher har mindre och mer nischade plattformar! 

Att lägga till det här som en av dina marknadsföringsaktiviteter ger potentiella kunder fler vägar att upptäcka och utvärdera ditt företag. 

Självklart vill de se vad andra tycker om din service och produkter/tjänster. Särskilt om det rör sig om lite dyrare saker. 

Att finnas på recensionssajter gynnar dessutom din webbplats sökmotoroptimering. På SEO-språk kallas det att webbplatser som syns här har ”local citations”, vilket ger ditt företag bättre chanser att synas på lokala sök som ”tandläkare göteborg”. 

Bra recensioner kan också bidra till bättre synlighet i Google Maps. Se till att adresser och andra uppgifter på recensionssajterna stämmer överens med vad du har skrivit i Google My Business. 

Ett vanligt sätt att få in fler recensioner är att återkoppla till kunder och helt enkelt be om deras ärliga omdöme. Det är emot Googles policy att ge kompensation för en recension. 

Extra tips för annorlunda marknadsföring

Det finns mer eller mindre universella tips att ge om marknadsföring, men som bekant kan det löna sig att ta ut svängarna och våga tänka annorlunda. 

Smälter du in i mängden så kommer du inte sticka ut. 

Även om det går att göra spännande saker på de mer välanvända kanalerna kan det vara bra att testa ovanliga marknadsföringsaktiviteter också!

Gästblogga – SEE

Genom att gästblogga hos någon får du möjlighet att nå ut till en ny publik. Om du har prickat rätt med vilken blogg du skriver för når du dessutom potentiella kunder. 

Men vill andra bloggar publicera gästinlägg då? Ja, i många fall är gratis innehåll uppskattat. I bästa fall kan kanske den du gästbloggar hos skriva ett inlägg som du kan publicera på din blogg också! 

För att få trafik till din webbplats från inlägget är det smart att försöka få in en länk i texten. Länken kan dessutom öka din webbplats länkkraft, vilket är mycket värdefullt för din sökmotoroptimering. 

Ett tips är att lägga in en hyperlänk på ett väl valt nyckelord själv, så får du möjlighet att styra lite var den hamnar. Nämn i kommunikation med bloggägaren att du skulle vara tacksam om länken låg kvar där du har satt den. 

Ställ upp på intervju i massmedia – SEE, THINK

En annan marknadsföringsaktivitet för att få exponering är att ställa upp som intervjuperson för journalister som skriver om ditt område. 

I vissa fall kommer journalister direkt till dig och vill ställa frågor, vilket så klart är optimalt för din del. Men sådan tur har du inte alltid. Och pressmeddelanden samlas ofta på hög på redaktörschefers och reportrars skrivbord. 

Ett tips är att vara på hugget när någon med insikt i din bransch efterfrågas av reportrar. Du kan till exempel använda webbplatsen Hjälp en journalist för det. 

Native advertising på nyhetssajter – SEE, THINK

När nyhetssajter som Aftonbladet och Göteborgsposten har artiklar markerade med ”sponsrat innehåll” eller liknande kallas det native advertising. De här artiklarna är annonsplatser som företag har köpt. 

Texterna är utformade ungefär som artiklar, men är så klart inte objektiva. Däremot är de sällan särskilt hårt säljande. Native adveritising är snarare tipsande, informerande eller debatterande. Ibland påminner de mer om kundcase. 

För att få ut något av native advertising som marknadsföringsaktivitet är det viktigt att veta att din målgrupp ligger i linje med nyhetssajtens. Annars kastar du annonspengarna i sjön. Det är även centralt att få tillgång till mätning av resultaten av dina artiklar. 

Om du vill arbeta med den här sortens marknadsföringsaktivitet är det bäst att kontakta mediets redaktion. Och glöm inte att be om länkar till din webbplats från artiklarna (för att stärka din sökmotoroptimering). 

Anordna eller ställ upp på events – THINK, CARE

Genom att anordna eller ställa upp som talare på events får du möjlighet att visa upp företaget från sin mest kunniga sida. Kanske även sprida kunskap om vilka problem ditt erbjudande kan lösa och varför. 

Se vilka event som ordnas i din bransch och fundera på hur ditt företag och en representant från er skulle kunna passa in i den mixen.

Skapa kampanjsajter och appar – SEE, THINK, CARE

Med en bra idé kan du skapa en kampanjsajt eller app för att visa upp ditt företag på ett roligt sätt och dessutom möta användarna i vad de är intresserade av. 

Till exempel skapade vi på Be Better Online en webbplats som hette Googlad.nu. Det var många år sedan nu. Här kunde vem som helst skriva in ett sökord och se hur många som sökte på det varje månad. 

Den här tjänsten användes totalt av 511 855 användare, som ofta kollade upp kändisar som Justin Beiber och varumärken som Facebook.

Idag finns Googlad.nu inte längre, eftersom Googles villkor numera inte tillåter att publicera den informationen offentligt på samma sätt. Men tjänsten är ett bra exempel på en kampanjsajt som en marknadsföringsaktivitet för att sprida varumärkeskännedom om ditt företag på ett icke-säljigt sätt. 

Influencer marketing – SEE, THINK, DO

Influencer marketing går ut på att företag betalar influencers för att publicera olika sorters innehåll som visar upp produkter och tjänster. Det kan till exempel handla om att synas i inlägg på sociala medier, videor på YouTube eller blogginlägg. 

Målet är ofta exponering och att bygga förtroende hos nya potentiella kunder. De som följer influencers har valt att göra det och har (i alla fall ibland) förtroende för influencerns omdöme när det kommer till samarbetspartners. Att synas i de här flödena är därför en stor fördel för dig som vill bygga varumärkeskännedom och trovärdighet. Inte minst om du vill ta dig an en ny marknad. 

Många företag ger även influencers rabattkoder att dela i sina samarbeten, som då får ett större fokus på att driva köp direkt.

Ett tips om du funderar på marknadsföring med influencers är att se över om du redan har din ”egen” marknadsföring på plats. Influencerns följare ska ju gärna mötas av en optimerad webbplats för att känna sig trygga med ditt företag. Och du har en ypperlig chans att rikta remarketing till de här mottagarna för att stänga affärer. Så ta dig inte an influencer marketing innan du är redo att förvalta resultaten på ett bra sätt. 

En nackdel med influencer marketing är att det är svårare att optimera än många andra annonsformat. Dessutom är det en stor investering redan från början. Det kan också vara svårt att välja vilka influencers som passar bäst för ditt varumärke. 

Avslutningsvis om marknadsföringsaktiviteter

Det finns mycket att säga om marknadsföringsaktiviteter och hur du ska välja dem. I slutändan är det så klart ditt företags förutsättningar och mål som ska styra. 

Vi hoppas du har fått med dig tips att ta med till din marknadsföring. Om du är intresserad av hjälp med att skapa strategier och optimera löpande så är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vi lämnar dig med några tips för vidare läsning. Tack för att du har läst!

Cecilia Lyche Simonsson

Cecilia har gedigen erfarenhet av marknadsföring och projektledning. Hon tror starkt på att förstå och stärka individers egna drivkrafter – som en nyckel till riktigt bra samarbeten. Cecilia gillar att löpträna i skogen och njuter gärna av västkustens havsluft i sitt fritidshus.