Läsbarhet och SEO – lätt förbisett

Ofta pratas det om att ”content is king” när det gäller sökmotoroptimering, och det är sannerligen så att ett bra innehåll är avgörande när det gäller SEO. Det gäller faktiskt både direkt och indirekt – direkt, för att sökmotorer inte kommer ranka innehållet högt om de inte bedömer innehållet som bra, och indirekt för att ett dåligt innehåll kommer ge en negativ upplevelse för besökarna. En negativ upplevelse för besökarna leder till att sökmotorer snappar upp det genom att de mäter hur användarna beter sig – och backar en användare tillbaka till sökresultatet för att klicka på något annat, bättre resultat, istället – då snappar sökmotorn upp det. Dessutom leder en negativ upplevelse till att chansen att någon kommer länka till sidan minimeras, vilket också har en stor påverkan på hur mycket trafik man i slutändan kommer att få från sökmotorerna.
När det gäller sökmotorers bedömning av innehållet så är de – till skillnad från dig med din fantastiska människohjärna – begränsade till maskinella, matematiska analyser av textmassan. Här finns det flera intressanta områden att gå igenom, vilket vi återkommer till i framtida inlägg. Nu börjar vi med det här med läsbarhet.
Läsbarhet är en av de enklare delarna som sökmotorer maskinellt kan bedöma. Det finns ett flertal formler för att beräkna en texts läsbarhet, där den vanligaste är Flesch Reading Ease.
Formeln för Flesch Kincaid Reading Ease är:
206.835 – (1.015 x GML) – (84.6 x GSO)
där:
GML = genomsnittlig meningslängd (antal ord delat på antalet meningar)
GSO = genomsnittligt antal stavelser per ord (antalet stavelser delat på antalet ord)
Resultatet blir en siffra mellan 0 och 100, och ju högre desto mer lättläst.
Några andra vanliga formler är:
- Flesch Kincaid Grade Level (anpassad för att representera vilken skolklass-nivå texten håller)
- Gunning Fog
- SMOG
- Coleman Liau
- Automated Readability
Vi håller på med ett test för att få en aktuell indikation på betydelsen i nuläget, men av tidigare tester att döma, används detta av sökmotorer. Därför bör man sträva efter att skriva så läsbart som möjligt. Man bör göra precis som med mycket annat inom SEO, som t ex länkbygge – att se till att göra det bättre än konkurrenterna.
Genom att analysera hur läsbara andra sidor inom samma ämne är, så kan sökmotorer enkelt jämföra läsbarheten på dina texter mot konkurrenternas texter. Då är det bäst att ha de mest lättlästa texterna inom ämnet, förutsatt att man också kan förmedla budskapet. Ofta går texter att förenkla betydligt, utan att förlora i kvalitet.
Använd ett webbaserat verktyg för att analysera dina texters läsbarhet, t ex http://read-able.com/. Om texterna är för svårlästa, förenkla ord och meningsuppbyggnader tills din text är tillräckligt lättläst.
Enligt Flesch Kincaid Reading Ease håller ovanstående text en läsbarhet på 47.4/100, vilket innebär att den bör kunna läsas utan svårighet av personer i åldern 17-18 år. Det är litet på gränsen, men på det här ämnet finns det inte mycket att jämföra med på svenska. Dessutom har jag medvetet försökt skriva enklare än jag dras mot att skriva, och med tanke på målgruppen är det inte på gränsen till ett problem. Det kan dock lätt bli det – om man riktar sig mot en bred eller särskilt ung målgrupp kan läsbarhet både påverka placeringarna och hur väl man lyckas förmedla sitt budskap.