Så hamnar du först på Google – en förklaring du faktiskt förstår
Om du vill få in affärer på nätet vill du förmodligen hamna först på Google. Här har vi på Be Better Online gott om kunskap. Därför har vi satt ihop det här blogginlägget, som berättar om vad som krävs. En gång för alla, en guide till att ranka högt på Google – som faktiskt går att förstå.
Just det, vi kommer använda ordet sökmotoroptimering i texten. Med det menas arbetet som skapar bästa möjliga förutsättningar för att dina sidor ska synas i Googles sökresultat. Mer info om sökmotoroptimering finns här. Nu kör vi igång!
Första steget för att ranka högt: Välj rätt sökord!
Att hamna först på Google är bara värdefullt om du syns på sökord som din målgrupp använder. Annars kommer det inte leda till fler affärer eller köp. Därför är en viktig grundbult i sökmotoroptimering att ta reda på vilka sökord som din målgrupp faktiskt använder.
Bra verktyg här är Googles Keyword Planner och Ahrefs motsvarighet. Här kan du se vilka nyckelord som har störst sökvolym, det vill säga hur många sökningar som görs på dem i snitt varje månad. Men du ska inte nödvändigtvis välja sökorden med högst sökvolym.
Inom vissa branscher är konkurrensen stor om att ranka högt på Google. Att ge sig in i kampen om de mest populära sökorden kan bli en sämre strategi i det läget. Istället kan du fokusera på flera sökord med en viss sökvolym, som det inte är fullt lika svårt att ranka på. Många medelstora bäckar ger en stor å!
Du kan gå in och nosa på Googles Keyword Planner lite själv. Men det bästa är att låta specialister göra en sökordsanalys, för att få ordentlig rätsida på all data. I slutändan får du en färdig lista med sökord. Utifrån den kan du börja jobba på ett strategiskt och målinriktat sätt.
Strukturera webbplatsens sidor!
Här handlar det om vilka sidor som finns på din webbplats och hur du lägger upp länkarna mellan dem. En logisk struktur för det här uppskattas inte bara av webbplatsens besökare, det kommer dessutom hjälpa dig att ranka högt i Google.
Vi brukar ta fram en webbplatsstruktur i samband med vår sökordsanalys, och på så sätt planera för sidor som matchar sökorden vi vill fokusera på. Webbplatsstrukturen brukar vi visualisera ungefär som ett släktträd, för att visa hur sidorna hänger ihop med varandra. Startsidan blir den äldsta personen i släktträdet, huvudsidorna blir nästa generation och undersidorna generationen därefter.
Skapa innehåll utifrån mottagarna!
Googles huvudsakliga mål är att så många som möjligt ska använda deras sökmotor. För att nå det målet måste sökresultaten göra användarna nöjda. För om användarna inte hittade vad de sökte skulle de troligen välja en annan sökmotor.
Därför utvecklar Google sin algoritm (systemet som väljer placeringar i sökresultaten) för att lära och förstå mänskliga språk och sammanhang i text. Mjukvaran ska inte bara hitta innehåll där sökorden ingår, den ska också förstå vad innehållet handlar om.
Om hundra texter innehåller sökorden, gäller det att avgöra vilka som passar bäst för sökarens avsikt. Låt oss ta några exempel för att visa vad jag menar.
- En användare googlar ”stora kläder”. Menar användaren bylsig oversize eller plus-storlekar?
- En användare googlar ”lufta elementen”. Vill användaren veta hur man gör eller varför man ska göra det?
- En användare googlar ”köpa glasögon”. Vill användaren jämföra olika butikers priser och erbjudanden eller ta reda på hur det går till när man väljer och köper glasögon?
Att göra ett ärligt försök att matcha sökarnas avsikt kan ge dig en fördel över konkurrenterna. Både idag och i takt med att Google blir bättre på att förstå språk. Ibland kan du använda både bälte och hängslen: en sida om att lufta element skulle kunna ta upp både hur och varför man gör det.
Innehållet ska dessutom vara läsvänligt och gärna vara så långt som det går. Men bara om det går att skriva mer utan att fylla på med meningslösa ord. Användarupplevelsen går före ordmängd. Sökmotorerna kan se om användarna stannar länge på sidan och klickar sig vidare till andra delar av din webbplats. Så här ser Google på det:
- Användarna stannar länge på en sida och går vidare till andra delar av din webbplats. Google ser det som att användarna tar sig tid att ta in innehållet på sidan och är intresserade av resten av din webbplats. = Positivt tecken på att sidans innehåll har hög kvalitet och att ditt företag lockar användarna. = Din sida är sannolikt bra på att besvara användarnas avsikt med sökningen. = Det ligger i Googles intresse att du hamnar bland de första resultaten.
- Användarna lämnar snabbt din sida och går kanske tillbaka till sökresultatsidan för att välja en annan länk. Google ser det som att användarna inte hittar vad de letade efter på sidan och fortsätter leta på andra sidor. = Negativt tecken på att ditt innehåll inte besvarar deras frågeställning, är vagt eller onödigt långrandigt. = Det finns ingen poäng för Google med att ranka dig högt i sökresultaten.
Så lägg krut på att matcha sökarnas avsikt! På så sätt kan du hamna först på Google och se till att du inte förlorar potentiella kunder i onödan.
Blogginlägget fortsätter längre ner.