Vilka digitala trender slår igenom 2020?

Filip Majetic | 2019-12-19 | Digital marknadsföring

Det är svårt att göra förutsägelser, särskilt om framtiden. Vilka digitala trender som kommer under 2020 är det så klart omöjligt att veta idag. Däremot går det att reflektera kring vad som kanske kommer hända, vilket är precis vad vi ska göra i det här blogginlägget. Vi kommer även reda ut hur det kan påverka det digitala landskapet och i synnerhet dig som är marknadsförare. Läs vidare så hoppas vi att väcka funderingar hos dig med!

Google blir bättre på att förstå språk!

Målet för Google har alltid varit att leverera sökresultat som matchar vad sökarna vill få svar på. Men då måste algoritmen lära sig förstå språk mer som en människa. På bloggen The Keyword skriver Google att 15 procent av deras dagliga sökningar görs med nyckelord som aldrig har använts förut. Och att de vill göra sökmotorn så bra som möjligt på att förstå dem. Problemet är att mjukvara är bra på att lagra information om vad som har fungerat tidigare, men sämre på att förstå innebörd och sammanhang i språk.

Till exempel har Googles algoritm tidigare har haft svårt att förstå längre fraser där ord som ”för” och ”till” gör stor skillnad för innebörden. Uppdateringar under 2019 har gjort det lättare, speciellt i och med den nyliga lanseringen av BERT i oktober. Google lanserade nyheten under pompa och ståt, med anmärkningen att detta är den största enskilda uppdateringen av Googles algoritm sedan Rankbrain 2015.

När Google förklarar förbättringen använder de sökfrasen ”can you get medicine for someone pharmacy” som exempel (ungefär ”kan man hämta medicin åt någon apotek” på svenska). Innan uppdateringen förstod inte algoritmen ”for someone”. På förstaplatsen i sökresultatet fanns en generisk artikel om att hämta ut medicin på recept. Efter uppdateringen visas istället en artikel som reder ut om du kan be en familjemedlem eller vän hämta ut ett recept åt dig. Vilket förmodligen ligger närmare avsikten med sökningen.

En digital trend under 2020 kan därför tänkas bli att Google och andra sökmotorer fortsätter utvecklas mot att bli ännu bättre på att förstå språk. Speciellt då BERT nu rullats ut till samtliga språk efter den inledande lanseringen till 10% av sökresultaten på google.com.

Hur påverkar det dig?

Det är lätt att tro att Googles ökande förståelse för innehåll innebär att man på något sätt behöver justera sitt sätt att skriva och publicera innehåll, men med största sannolikhet kommer BERTs påverkan på hur man närmar sig att producera texter och besvara sökfrågor idag inte vara så stor. Googles framsteg belyser dock hur det är viktigare än någonsin att skapa innehåll som besvarar specifika frågor på ett lättöverskådligt sätt, eftersom det blir enklare för sökmotorer att urskilja svåra eller vaga ämnen och subtila skillnader i meningars kontext. Det är inte ett banbrytande tips, men det ligger i linje med Googles långsiktiga mål och kommer troligen hjälpa dig få in fler kunder eller leads.

Kundresan tar fart!

En framgångsfaktor i marknadsföring är att fokusera på att förstå målgruppen och arbeta med en kundresa, det skriver Resumé i en trendrapport om finalbidragen i Echo Awards. Samma trendrapport pekar på en digital trend att dela upp mottagarna i olika segment för att skapa mer anpassade budskap. 

Kundresan kan bli en digital trend inom marknadsföring som tar ny fart 2020. Dels för att företag ska kunna hänga med i konkurrensen, men dessutom för att det gör marknadsföringen betydligt roligare. 

Hur påverkar det dig?

I och med en tydlig plan och strategi kan alla inblandade känna sig delaktiga i ett större syfte, vilket blir betydligt mer givande än att sitta och jobba med sitt utan att förstå helheten. Så att kundresan blir mer utbredd är förhoppningsvis en kul grej för dig som marknadsförare!

Google syns mer i sina egna sökresultat!

Kanske har du upptäckt att Googles funktioner på resultatsidorna blir allt mer komplexa. Ett exempel på den sortens funktion är Google Flights, tjänsten i sökresultaten som jämför priser på flygresor. Under det gångna året har den utökats med funktioner som meddelar användare om det finns bättre flyg från närliggande flygplatser och om priserna just nu är relativt höga eller låga. 

Ett annat exempel är Google Mortgage Calculator (som visserligen inte finns i Sverige), en funktion för att räkna på bolån som Google lanserade i USA redan 2015 men uppdaterades med nya parametrar i år. Det är mycket möjligt att den här typen av funktioner kommer fortsätta finslipas under 2020.

I sökmotoroptimeringskretsar har många frågat sig hur andra företag kan påverkas av att Google syns mer på sin egen plattform. Om tjänster redan finns direkt på sökresultatsidan, varför skulle användare klicka sig vidare till en annan webbplats?

Hur påverkar det dig?

Det blir ännu viktigare att leverera värdefullt innehåll och tjänster, som ligger i linje med användarnas önskemål. Att Google själva står för webbfunktioner som miniräknare, flygplanering, bolånskalkylator och liknande gör det viktigt att planera en långsiktig strategi där du identifierar, väljer ut och besvarar mindre uppenbara och mer djupgående frågor från potentiella kunder. Helst ska det ha en längre kundresa i åtanke och inte bara ge svar på en enkel fråga, som exempelvis “vad kostar flyget till Mallorca”.

Hållbarhetslösningar för e-handel!

Klimatet, flygskam och diskussioner om vad som måste göras i det privata och på högre nivå för att tackla miljöhotet diskuteras flitigt i massmedia och sociala medier. Hållbarhet är en ständig snackis och under hösten har e-handeln granskats. I november kunde Breakit avslöja hur långt returer till populära e-handlar fraktas, något som fick stor uppmärksamhet även i andra medier. 

I en annan artikel från augusti rapporterade Breakit att runt hälften av allt som beställs från Zalando går i retur, och att e-handeln nu vill gottgöra det genom att ge kunderna möjligheten att klimatkompensera sin beställning i samband med köp. För att minska just returer har företaget experimenterat med AI-lösningar som jämför tidigare köpta plagg med plagg som kunden är sugen på att klicka hem, för att ge en bättre uppfattning om passform. Zalando vill bli ledande inom hållbart mode i Europa redan 2020, sa klädföretagets kommersiella chef för Norden, David Hejgaard, till Breakit.

I och med intresset för miljön och att e-handlare börjar leta klimatsmarta lösningar är det inte osannolikt att hållbarhet blir en digital trend under 2020.

Hur påverkar det dig?

I takt med att hållbarhetsfrågan blir viktigare för konsumenterna är det en fördel att inte vara oförberedd. Om du jobbar med kommunikation och marknadsföring för e-handel är det bra att följa utvecklingen och fundera på hur ditt företag kan prata om hållbarhet, och att reflektera kring kampanjer som kan göra skillnad för både affär och klimat. 

Integritet på nätet!

Nästan hälften av de tillfrågade i Svenskarna och Internet 2019 känner sig övervakade på nätet, och oron att storföretag som Google och Facebook inkräktar på den personliga integriteten är större än oro över att myndigheter gör samma sak. Sedan 2015 har oron över storföretagen vuxit med hela 17 procentenheter. Undersökningens författare reflekterar över om skandaler som Cambridge Analytica kan ha påverkat. 

Googles egna webbläsare Chrome är mycket stor jämfört med konkurrenter och samlar inte helt otippat in en hel del information om sina användare. I och med att allt fler oroar sig kring övervakning är det kanske inte så konstigt att webbläsare som Brave skapas. På deras webbplats skriver Brave att deras webbläsare blockerar annonser och spårningskoder, för ökade laddningshastigheter och skyddad integritet. 

Även den etablerade webbläsaren Firefox beskriver det gångna året som en ”privacy-renaissance”, under vilket de bland annat har infört blockering av tredjepartsspårningskoder som standard. Kanske kan ett ökat behov efter integritet bli en digital trend som påverkar det digitala beteendet under 2020.

Hur påverkar det dig?

Som marknadsförare finns det ingen anledning till oro i dagsläget. Även om oron kring övervakning stiger visar Svenskarna och Internet 2019 inte en drastisk förändring i användandet av Facebook och Google gentemot föregående år. 

Dessutom använder de flesta fortfarande konventionella webbläsare. Och de som väljer mer integritetsfokuserade alternativ reagerar förmodligen inte positivt på riktad marknadsföring ändå. Så det är lika bra att du numera slipper lägga en del av din budget på att nå personer som bara blir irriterade. Just nu är det bäst att följa utvecklingen och se vad som händer med den här digitala trenden under 2020.

Chattbotar och kundchatt växer!

Enligt Svenskarna och internet 2019 är e-post fortfarande den kommunikationstjänsten som de flesta av oss använder oftast, men chatt är på frammarsch. Majoriteten av tillfrågade mellan 12–45 år använde chatt varje dag. Hur som helst visar undersökningen inte att e-post är på nedgång, i alla fall inte under 2020. Många känner nog igen sig i att de använder både chatt och e-post regelbundet, men för olika sorters kommunikation. 

Kanske kommer fler företag börja använda chatt som ett komplement eller ersättare för kundservice på e-post, på webbplatsen eller på Facebook. Här får användare en enkel kontaktväg för allmänna frågor och du kan visa upp dig som ett företag i tiden som vill göra livet lite enklare för potentiella kunder. Vilket kan avgöra om de väljer dig och förblir lojala kunder! 

Hur påverkar det dig?

Visst låter det bra med kundchatt, men hur gör du för att ge snabba svar när kundtjänsten går hem? Många löser det helt enkelt med att sätta öppettider för chatten, men ett alternativ som blir allt mer tillgängligt utan en jättebudget är chattbotar. På Facebook kan du numera ställa in automatiska svar på chatten, med hjälp av olika program som gör det enkelt att komma igång utan att vara så bra på programmering. 

Visuellt och interaktivt innehåll på kreativa sätt!

Att människor älskar att se och göra själva har du som är marknadsförare förmodligen hört en hel del om de senaste åren. En potentiell digital trend under 2020 kan bli nya möjligheter att skapa flera sorters video och interaktivt innehåll. 

Redan under det gångna året har video premierats på flera sociala plattformar, och som marknadsförare har vi fått nya format att testa. Nu under 2020 kan en digital trend bli att fler företag hittar kreativa sätt att använda egna gif:ar, video, och augmented reality i form av Snapchat-inspirerade filter och liknande för att sprida varumärkeskännedom. Vem vet vilka funktioner som kommer släppas under året och vilka spännande sätt de kan användas på?

Hur påverkar det dig?

Den här digitala trenden är ett stort plus för dig som gillar att syssla med det visuella! Ta chansen att kika på om du kan inkorporera någon ny funktion från i fjol i din marknadsföring och håll utkik efter nylanseringar. Ett bra sätt att få in färska ögon på dina sociala medier är våra coachning-upplägg för sociala medier. Här kan du bolla idéer och få förslag på nya sätt att arbeta, bland annat visuellt. 

Instagram Stories omfamnas av fler!

Den digitala publikationen Digiday rapporterade i juli i år att de kan se att annonsörer flyttar sin budget från Facebook till Instagram Stories. De menar att skiftet beror på lägre priser och anpassning efter nya användarbeteenden.

Innehåll på Instagram Stories finns tillgängligt en kort period och ”försvinner” sedan. Den här typen av innehåll kan tänkas bli en växande digital trend under 2020. Dels annonsering på Stories, dels organiskt innehåll. För även om det snabba formatet visserligen kräver tätare uppdateringar, så ställer det lägre krav. Det går till exempel hur bra som helst att använda mobilen för att ta bilder till en Story. Annonseringen kan ha högre produktionsvärde eller vara ett enklare Boomerang-klipp. 

Oavsett hur du använder Stories så har formatet fördelen att användarna stannar upp för att observera bilderna var för sig, på ett annat sätt än när de scrollar i feeden. Din annons (eller inlägg) tar upp hela rutan, så risken att de inte uppfattar ditt budskap är minimerad. Och lyckas du med din målgruppsanpassning når du personer vid rätt tidpunkt för att skapa intresse. 

Hur påverkar det dig?

Med relativt låga kostnader för placeringar och potentiellt fina resultat är Instagram Stories en trend värd att se över om du ska anamma 2020. Testa organiskt, annonser eller både och!

Följ digitala trender under 2020

Det var våra reflektioner om digitala trender för 2020, hoppas att det väckte tankar hos dig! Vill du få regelbundna uppdateringar om vad som händer inom digital marknadsföring direkt till inkorgen? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev – det är självklart helt gratis.

 

Vill du vässa din egen kompetens under 2020?

Då passar någon av våra specialframtagna kurser dig perfekt! Med små grupper, och utbildningen fördelad på två halvdagar, får du mycket ut av din tid. Dessutom får du med dig verktyg samt arbetssätt att implementera i din vardag redan dagen efter. Vårens kursutbud hos BBO Academy är släppt, så läs mer och boka din plats.

Läs mer om våra kurser!

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.